I løpet av noen dager starter vi jobben med å bytte ut Nordnet-garderoben. Det betyr at du vil se oss i ny drakt, med ny logo, nye farger, ny skrifttype og nye bilder. Selv om vi endrer utseende, så er det fortsatt oss – de samme spare- og investeringsengasjerte menneskene som går på jobb med et brennende ønske om at du skal lykkes når du plasserer pengene dine.
Du vil i første omgang merke endringene på nordnet.no, i den nye mobil-appen, og i reklame og markedsmateriell fra Nordnet. Vi starter jobben med det nye utseende nå, men endringen skjer ikke over natten. I en omstillingsperiode kan den gamle logoen dukke opp i enkelte utsendelser og dokumenter.
Vår ambisjon er å bygge den beste kundeopplevelsen for sparing og investering i markedet. Det nye utseende vil gjøre det enklere for oss å jobbe mot dette. Den nye logoen, skrifttypen, og de nye grafiske elementene vil gi oss bedre forutsetninger når vi skal utvikle digitale tjenester. For eksempel gjør den nye skrifttypen det enklere å se informasjon på små flater. Der vi tidligere har vært preget av blåfarger kommer vi fremover kommer til å ha en base av sort, hvit og grå i kombinasjon med sterke kontrastfarger.
Vi ønsker dessuten at vårt utseende skal skille seg fra andre banker. Det synes vi ikke den gamle profilen gjorde på en tilstrekkelig god måte. Nordnet ønsker å fremstå som en fleksibel, fremtidsrettet og innovativ digital bank som står nærme kunden og kommuniserer på en lettforståelig måte. Vi mener at det nye utseendet bygger opp under dette.
Mange synes endring er vanskelig. Noen synes kanskje den gamle logoen var penere? Jeg ber dere huske at vi gjør dette fordi vi oppriktig tror dette er et viktig steg på veien mot noe bedre.
Vil du se mer av vår nye utseende kan du besøke brand-siden vår.
Samtidig ønsker jeg velkommen til vår nye investeringsøkonom, Mads Johannessen. Han blir et av våre ansikt utad og vil være tett på aksjemarkedet fremover. Les hans første blogginnlegg her: Jeg er Nordnets nye investeringsøkonom.
Fortell oss gjerne hva du synes, enten her på bloggen eller på Twitter, @AndersNOrdnet.
Jeg må si meg uenig i flere av kommentarene her. Jeg syntes faktisk det nye utseende er positivt! Tidligere har jeg opplevd nordnet som litt for tradisjonelt, kjedelig, og lite innovativ. Litt “gubbete”. Traust fargebruk, simpel logo, og en tam fargeprofil. Jeg er langt mer positiv til det nye utseende. Med den nye reklamen (som minner litt om reklamen til høyskolen kristiania), logoen, og den mer røffe fargeprofilen (som skyldes kontrastene) føler jeg dere fremstår som mer moderne, og at dere akselererer fremfor å bli stående på stedet hvil. Nå vet jeg ikke om jeg som 23-åring er målgruppen for… Les mer »
Som en visuell designer i finans så synes jeg den nye profilen deres steg langt tilbake fra den enkle og lekne profilen dere hadde.
Ser det er andre som nevner NRK, må beklageligvis også nevne dette. når det handler om den nye hjemmeside er den vanskelig å søke opp fonde mm.
Det viktigste er intuitive løsninger som er enkle og samtidig informative. Nei jeg synes ikke det nye designspråk er fint !
MEN Jeg er godt fornøyd med det jeg ser i “nye Nordnet” som er lettere å bruke og gir langt bedre oversikt enn gamle Nordnet – som jeg egentlig var godt fornøyd med. Nye logoer og farger er ikke viktig for meg.
Skrekkeksemplet er Skandiabankens velfungerende nettbank og overgang til Sbank med ulogiske – utilstrekkelige og fortsatt i noen grad uferdige løsninger. Så er konkurransen på funksjonalitet ikke særlig stor i nettbankverdenen ( som jeg kjenner)
Takk for tilbakemelding Niels Peter. Vårt hovedfokus i tiden som kommer er å utvikle “Nye Nordnet”, så her kommer det mer. Hilsen: Anders
Vil bare si meg helt enig i at Skandiabankens nye appdesign er en katastrofe. Uferdig, ulogisk og treg. Den gamle app
en var ikke så lekker, men solid, lynkjapp og intuitiv. Et enkelt valg for meg.
en er veldig my bedre enn forrige versjon.I denne sammenhengen må jeg nevne at den nye Nordnetapp
Så god faktisk at jeg nesten ikke bruker Shareville lenger. Kudos!
Hei Anders Dette blir nok bra etterhvert, husk også å ha fokus på de «tyngre» sakene også ikke bare overfladisk design. Tenker f.eks på digital handel på flere markeder, eksempelvis UK. Nye appen har også blitt bra, et lite eksempel er f.eks pushvarsel ved utbytte som er en artig funksjon som dere har fått implementert. Se gjerne til Avanza i Sverige når det gjelder best practice, ser ut som de er langt fremme i Sverige når det gjelder å være nyskapende samt ha gode grafiske løsninger på web og app. Et spørsmål ikke knyttet til dette, men angående zerokonto; har… Les mer »
Hei Geir og takk for tilbakemelding. Jeg skjønner hva du mener: det nytter ikke å sminke grisen – man må også jobbe med grunnleggende funksjonalitet, UI/UX og produkter og tjenester. Vi har hatt fokus på å levere ASK, IPS, PKB og ny app det siste året – dette har gått utover f.eks jobben med ny web. Her har vi jobb å gjøre og ta igjen. Men vi jobber knallhardt for å komme i kapp. Jeg er enig med deg når det gjelde Zero, men jeg tror dessverre toget er gått. De nye skattereglene for kontoen trer i kraft 1.1.2019, og… Les mer »
Jeg har ikke noe i mot konseptet belåning. Shorthandel krever jo det, og det må skje på en Aksje- og fondskonto, som jo igjen fordrer mye skatteinnrapporteringsarbeid. Men det finnes jo en og annen form for aksjehandel der man kjøper seg med eller uten for mye gearing inn i noe som shortes uten at man behøver å belåne. (Og som kan skje fra ASK). Poenget jeg vil fram til er om det lot seg gjøre å samle disse i en oversikt for alle tilgjengelige markeder (Skandinavia.. til Tyskland). Det ligger en og annen slik uti aksjemarkedet som muligens ikke er… Les mer »
Takker for svar, setter pris på at dere lobber videre angående uttak på zerokonto. Skulle jo tro at myndighetene også hadde ønske om en lik ordning på både ASK og investeringskonto, det er jo betydelig enklere med skattefritt uttak av innsatt beløp enn dagens prosentvise andel.
Når dere får opp muligheten til å flytte PKB over til dere med bankid på mobil som identifisering flytter jeg også over det. Nå stoppet jeg prosessen da jeg fikk beskjed om å få tilsendt dokumenter for signering og deretter sende tilbake.
Aner jo ikke hva det ville kostet Nordnet. Men å kjøpe seg tilgang på Euronext ville jo ha åpnet enda mer tilgang til verdensmarkedet vil jeg tro. Det er sikkert en sånn ting man ikke kan forvente å få et tydelig svar på om at vil skje? https://en.wikipedia.org/wiki/Euronext
Logoer er mer enn smak og behag. De skal kommunisere de verdiene selskapet ønsker å signalisere. Er noe usikker på om denne logoen gjør den jobben – trolig gjør den det ikke. Men akkurat det visuelle og hva folk flest synes når man blir bedt om å vurdere logoen, vil nok være en del smak og behag. Selv ser jeg en “A” og en “V” i like stor grad som jeg ser bokstaven “N”. Synes ikke måten bokstaven N er skrevet på, er så kreativ og unik at den fortjener å stå som Nordnet sitt symbol. Ser vi mer på… Les mer »
Ligger nok litt i tiden med svarte logoer. Er flere firma som gjør det grepet. Men er enig i at logoen var stygg. Blir ikke like elegant som f.eks. lihetstegnet i Sandnes Sparebank. Designeren som er betalt for å lage den Nordnet-logoen virker ikke helt oppegående.
Men få klarer å slå slagkraften i logen til Agfa
Takk for input og tilbakemelding.
Takk for seriøs og god tilbakemelding. Jeg forsikre deg om at prosessen er kvalitetssikret, og jeg håper du kan ha litt tålmodighet slik at du kan se hvordan dette blir bedre etterhvert.
Takker alle så langt for engasjement og tilbakemeldinger. Vi gjør dette med en oppriktig tro og ønske om at Nordnet skal bli bedre. I starten blir det nok litt uvant, men jeg håper dere har litt tålmodighet og gir det nye designet en sjanse. @Jonss, nyttig input- takk.
Hyggelig at dere følger med.
En detalj; – det er nok ikke noe problem før dere ekspanderer til Portugal, men ta en kikk på logoen her: https://www.facebook.com/fabricadaspalavras.bmvfx/ – bare så dere vet det finnes.
Det vil alltid finnes noe som ligner har jeg forstått Jonss. Den tilbakemeldingen vi har fått flest ganger er den gamle dagsrevy logoen. Takk for tilbakemeldingen.
Det har blitt mye dissing, likhet med Nrk, tar for stor plass på visittkort med mere. Logoen er jo viktigere for Nordnet enn for meg, men det er jo i oss kunders interesse at det går Nordnet vel også. Så skal prøve å gi noen positive tilbakemeldinger etter dissingen. Jeg er overhode ikke noen grafisk designer selv, men nevnte Agfa pga. den bærer noen verdifulle egenskaper. Veldig mange ville gjettet Agfa dersom du fjernet agfa-teksten og viste kun fram den oransje romben (som forøvrig er hardt varemerkebeskyttet, aner ikke hvordan det stiller seg nå etter at Agfa er historie). Tror… Les mer »
“Nordnets nye logo virket på meg i første omgang å spre” skrev jeg. Man må jo forsøke vri det til noe positivt. Å spre investeringene er jo en smart strategi, men hvordan få logoen til å ytre det som budskap? Hvordan plasser man teksten Nordnet sammen med logo uten at det virker for komplisert? Sandnes Sparebank og Agfa gir et blikkfang som er veldig gunstig i så måte. Det er den samlende effekten vil jeg si.
Ser forfriskende ut! Dere gjør så mye annet bra, så blir sikkert bra dette også 🙂
Gratulerer med nytt design.
Skrifttypen liker jeg godt, og håper byrået har inkludert de særnorske bokstavene og ikke bare svenske varianter.
Æ og Ø er dessverre ikke vist på designsiden.
Den nye logoen gir meg umiddelbart assosiasjoner til SVT og NRK. Etter min smak altfor grafisk. Pengene tilbake der.
Brukbare fargevalg.
Bare ikke la funksjonaliteten lide. God design skal hjelpe brukeren, ikke distrahere.
Hva i alle dager? Tenkte dårlig skalert NRK logo først, så filmen og tenkte, er det mulig? Hva kostet denne omleggingen, 10 kroner?
Takk for tilbakmeldingen. Det koster nok litt mer enn 10 kr ja. Men forhåpentligvis blir er det verdt pengene da vi får en grafisk profil som gjør det enklere å utvikle digitale produkter/tjenester.
Jeg tror denne “modifiseringen” er starten på nedturen for dere. Nesten en “blå”kopi av Nordea sin ubrukelige trader, at dere ikke lærer. “Endring for endringen sin skyld, ikke forbedring for brukerne”.
Kan dere få en handels plattform som er god å bruke, blir så irritert da jeg må gå fra gammel plattform til ny når en handler.
Itillegg mistet vi wintrade og fått et produkt som er så dårlig at jeg gremmes, ja jeg snakker om infront.
Hei Sverre. Beklager, men dette er dårlig kommunisert av oss. Du kan slå av funksjonaliteten som gjør at du går til nye nordnet for å handle. Logg inn, gå til ‘Min konto – Innstillinger’ – i boksen ‘Handelsinnstillinger’ kan du endre dette.
OK jeg misforsto. Finnes der mulighet nå for å logge rett inn på nye Nordnet?
Ja, jeg tror du kan bruke den linken her: https://www.nordnet.no/mux/login/startNO.html?clearEndpoint=0&intent=next
Eneste fordelene jeg klarer å se med den nye logoen er rimeligere trykksaker på papir. Da svart nok kanskje er litt rimeligere enn CMYK, Men dersom den gamle logoen er Cyan fra CMYK så er jo det like rimelig som Svart. Liker de myke formene bedre visuellt fra den gamle logo, men det er jo smak og behag. Brukte lite Wintrade, synes Infront er bra nok. Men plages veldig av at Infront Web Trader ikke er tilpasset flere skjermflater. Blir hyppig OGSÅ utlogget fra Nordnets egen innloggingsside som er ekstremt plagsomt fordi det drar med seg ned Infront Web Trader.… Les mer »
Takk for feedback. Mvh/Anders
Skal se om det vedvarer. Jeg merket altså ihvertfall en liten vesentlig forbedring på Infront i dag. Det har kommet en Reconnect-knapp som jeg aldri før har sett. Det hjelper jo betydelig dersom den først blir værende som en fast endring. Takk det ser jeg for meg at vil gjøre det litt enklere. Nå har jeg ikke målt om det er en forbedring på antall disconnects. Men håper det også er innen rekkevidde. 🙂
jeg trenger ikke å gå til nye Nordnet for å handle. Jeg synes det er en bedre løsning med hensyn til oversikt og funksjonalitet så jeg ser her man kan gå direkte dit – noe jeg kommer til å gjøre
Fikk assosiasjoner til NRK-logoen 😉