Nordnetbloggen

Bankselgere eller bankrådgiver?

Denne artikkelen er fra samarbeidspartneren vår.

Hvilke forventninger har du når du møter opp i banken din for en rådgivningstime? Regner du med å få uavhengige råd, eller er du bevisst på at personen i stolen foran deg i realiteten er en selger? 

Vi mener det er på tide å kalle en spade for en spade. Salgsbudsjetter er en viktig del av hverdagen i norske banker, og de ansatte blir målt på hvor mange forsikrings- og spareprodukter de klarer å selge deg som kunde. Likevel får de fortsatt lov å kalle seg rådgivere. En Volvo-selger kan også gi deg råd om hvilken modell og biltype du burde velge, men ingen ville finne på å kalle han en bilrådgiver av den grunn.

Best for kunden – eller banken?
Da vi i Norsk Familieøkonomi tok opp denne saken tidligere i år møtte vi, ikke overraskende, motstand fra finansnæringens egen hovedorganisasjon, Finans Norge. Kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne sa blant annet i en Dagsnytt 18-debatt med meg at de bankansatte klarer å skille mellom sine to roller, og at bankkundene forstår når han er selger og når han er rådgiver.

Vi skjønner ikke hvordan Finans Norge kan forvente at alle bankkunder skal klare. Det er på høy tid at vi får en endring, slik at bankenes kunder får et mer bevisst forhold til hvilken rolle bankselgerne har. Titulerer en seg som selger, informeres automatisk kunden om det økonomiske forholdet mellom han og bankselgeren

«Gratis» rådgivning
Mange banker tviholder på rådgivertittelen, og argumenterer med at de er der når kundene har livskriser, eller på andre måter trenger hjelp. Men en «rådgivningssamtale» i banken er gratis. Ikke fordi banken jobber gratis for deg, men fordi det forventes at du vil bidra til bankens inntjening ved å kjøpe spareprodukter eller tegne forsikringer fra den ene leverandøren banken tilbyr. Jeg ville vært mer komfortabel med å betale noen kroner for en tjeneste der jeg visste at personen på andre side av bordet kun hadde mine interesser i tankene.

Norsk FamilieøkonomiPartner
Norsk Familieøkonomi

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

3
Skriv en kommentar

avatar
nyeste eldste mest stemmer
Gjest
Gjest

Norsk Familieøkonomi lever av og til i en drømmeverden. Jeg er enig at rådgiver tittelen av og til kan bli misvisende, men å si at forvaltningshus, som tar betalt for timer, gir mer rådgivende råd vil være å lukke øyene for det som skjer. Forvaltningshus tar mye betalt for timer med rådgivning, samt vet de at noen produkter, særs de illikvide, vil gi en bedre fortjeneste enn mer «vanlige fond». De er salgsfokuserte og tenker ikke på kundens beste. Dette er det mange eksempler av noe som har gjort at de har mistet lisensen til å drive rådgivning. De står… Les mer »

Gjest
Gjest

Hei Jon, Vi lever nok ikke i en drømmeverden, like lite som du, men vi skulle ønske at en kunne kalle en spade for en spade. At et forvaltningshus ikke kan være nøytrale, og at de er like opptatt av inntjening og provisjon som banken, er et faktum. Vi har derfor ikke nevnt denne problematikken, men påpekt at dersom en skal kalle seg rådgiver så bør en i det minste ha et uavhengig forhold til produktene en lanserer som løsning for kunden, på lik linje som en advokat eller en revisor. Når kunden møter i banken bør han/hun bli bevisstgjordt… Les mer »

Gjest
Gjest

Hei igjen, Det er korrekt at alle blir målt på en eller annen måte selv om det ikke direkte måles med budsjetter eller salgsmål, men du får naturligvis høre det hvis banken leverer lave inntekter. I DN i sommer kunne en lese at blant annet Handelsbanken har gått bort fra budsjetter og salgsmål. Etter råsalgsperioden mange banker drev med fra 2000 og utover kan det se ut som det har roet seg noe i dagens marked. Jeg mener at det er blitt mer transparent på kostnadsiden, men ting kan sikkert gjøres enklere. Autorisasjonsordningene jobber mye med»god rådgivningskikk, og alle som… Les mer »

Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert