Gå til hovedinnhold

Reisebrev fra SKAGEN Kon-Tiki-forvalter på Kinabesøk

Denne artikkelen er fra samarbeidspartneren vår.

Lavere økonomisk vekst, ekstern politisk uro og dyrere finansiering betyr at investeringer i Kina ikke lenger kan flyte på markeder som bare stiger, skriver porteføljeforvalter Fredrik Bjelland i SKAGEN Kon-Tikis utsyn på Kina.

Som vi har sett gang på gang i andre markeder, og over det siste året i Kina, kan kombinasjonen av høy verdsettelse og svekkede utsikter føre til kraftige korreksjoner i aksjemarkedet.

Det er under slike omstendigheter at en aktivt forvaltet portefølje med fokus på de selskapene som kan motstå eksternt press og ta markedsandeler kan prestere. SKAGEN Kon-Tiki har vært tålmodig i sin tilnærming til investeringer i Kina nettopp på grunn av for høye forventinger. Når disse nå har kommet ned til et realistisk nivå, ser vi desto større muligheter. Dette fikk vi bekreftet da SKAGEN Kon-Tiki besøkte Kina i januar.

Forsterke kursfallet

Hva er det som har ført til de dempede forventningene? I første omgang er det klart at eksternt press, spesielt i form av handelskrigen med USA har hatt en negativ påvirkning både på eksportsensitive selskaper, spesielt i Guangdong provinsen, men også på forbruk, særlig blant middelklassen i de største byene.

I tillegg har det økonomiske og politiske klimaet i Kina hardnet til på grunn av myndighetenes forsøk på å få bukt med ukontrollert kredittvekst utenfor tradisjonelle kanaler som banker og offentlige institusjoner. Dette har ført til en innskrenkning i likviditeten , spesielt for små- og mellomstore (ikke statlige) bedrifter. Dette har igjen ført til lavere aktivitetsnivåer, høyere finansieringskostnader og, i flere tilfeller, betalingsproblemer i verdikjeden til mange selskaper. Når større eiere i mange børsnoterte selskaper i tillegg har belånt sine egne aksjer for å frigjøre likviditet, har kursfallene i mange bedrifter blitt forsterket videre.

Fortsatt sterkt for forbruksvarer

På forbrukssiden har strammere finansiering ført til en svekkelse av de mest diskresjonære kjøpene som biler, elektronikk og hvitevarer og, til en viss grad, luksusvarer. Det som er interessant er at dette ikke gjenspeiles i forbruksvarer hvor veksten fremdeles er relativt sterk, spesielt i mindre byer hvor inntekstveksten fremdeles er høy sammenlignet med vestlige standarder. Ofte ser man også at lokale selskaper tar markedsandeler fra utenlandske aktører ved en kombinasjon av bedre forståelse av lokale preferanser samt innovative konsepter. I 13-miljonersbyen Shenzhen, 15 minutter med tog fra Hongkong, måtte vi selv erfare å vente 40 minutter på et bord i Haidilao (en Sichuan hot-pot kjede) på en onsdag kveld mens det ikke var en vestlig fast-food kjede å oppspore.

Elbiler dominerer

En annen ting som slo oss under kinabesøket var den utrolig raske utviklingen i elbiler i de største byene. Selv om Elon Musks annonsering av Teslas nye fabrikk i Shanghai har stjålet de fleste overskriftene i vestlig media, har Kina utviklet en enorm elbilbransje allerede. Med over 1,2m solgte elbiler i 2018 og med planer om å øke med 30 prosent i året er dette strategisk viktig for Kina som er verdens største importør av olje, og hvor mange av storbyene sliter med luftforurensing. I Shenzhen er de fleste taxier og alle rutebusser allerede elektriske og mange storbyer tillater kun økning i antall bilregistreringer for elbiler.

Selv om en stor del av veksten er drevet av offentlige subsidier (noe vi i Norge kjenner oss igjen i) som vil avta, tror vi veksten vil fortsette på grunn av et voldsomt økende tilbud av merker, modeller og motorvalg. Det er nettopp denne type vekst som vi mener våre koreanske batteriprodusenter (LG Chem og Samsung SDI) og våre kobberprodusenter kan dra god nytte av i årene fremover.

Kinas mest interessante finansselskap

Vi møtte også flere selskaper innenfor finanssektoren hvor det mest spennende selskapet i Kina i våre øyne er forsikringsgiganten Ping An Group som kom inn i porteføljen i høst. I tillegg til å være et av verdens aller største livselskap, har Ping An bygget opp en imponerende portefølje av teknologiselskaper innenfor finans- og helsetjenester. Med over 500m registrerte brukere på tvers av sine teknologiplattformer har selskapet bare så vidt begynt å konvertere dem til kunder av alle sine bank- og forsikringstjenester. Med en verdsettelse på kun en gang «embedded value»[1], er ingen av dette fremtidige kryssalget reflektert i dagens aksjekurs.

Hør denne #pengepodden-episoden: Comeback for SKAGEN Kon-Tiki?

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer