Nordnetbloggen

Derfor har Norwegian-aksjen blitt interessant

Lave forventninger, kutt i kostnader, nedleggelse av ulønnsomme ruter og salg av fly. Plutselig har Norwegian-aksjen blitt veldig interessant.

Vi i Kraft Fondene har lenge likt flyselskaper, og da spesielt lavprisflyselskaper. Vår største post i Kraft Global er lavprisselskapet Wizz Air og vi har også en mellomstor post i SAS. Over tid kan vi ikke finne eksempler på lavprisselskaper med lite gjeld i balansen som ikke har lykkes. Easyjet og Ryanair har holdt et lavt gjeldsnivå og har gitt fantastisk avkastning til sine aksjonærer over de siste 19 årene.

De store driftsmessige svingningene har fått flyselskapene til å skjønne at det ikke er en god idé med mye gjeld på toppen av dette. Det er ikke lenge siden lavprisselskapet Air Berlin gikk konkurs og i det siste har Norwegian vært ute på veldig tynn is.

Det europeiske flymarkedet har vært svakt. Den forventede årlige veksten i tilbud har for de neste par årene ligget på fem-seks prosent.

Wizz Air er den aktøren med lavest kostnader. Selskapet har ingen gjeld og selv i et svakt marked har det fortsatt å skuffe inn kontanter. For Norwegian er historien motsatt. Selskapet har ikke styrt kostnadene sin godt nok og det har åpnet tapsbringende ruter. Legger du på stigende rentekostnader på en svulmende gjeld så er det ikke rart at dette holdt på å gå galt.

Det har ikke gått veldig bra Norwegian-kursen det siste året. Ross Porter i Kraft Fondene har nå fått tilbake troen på en av Norges mest omtalte aksjer. Kilde: Bloomberg

Vi tror Norwegians nye strategi om å kutte veksten og selge fly er god. Denne strategien er også god for markedet. På grunn av denne strategiendringen vil tilbudssiden vokse mindre enn de fem-seks prosentene som årlig er forventet. Nå har selskapet også hentet inn ny kapital og foran dem ligger to sesongmessig god kvartaler. Når i tillegg tapet på oljesikringskontakter har blitt reversert, er det all grunn til å tro at Norwegian bør ha en egenkapital på over fem milliarder kroner ved utløpet av tredje kvartal.

Det er kanskje ikke så rart at forventningene til selskapet er svært lave, men det er ingen tvil om at det lønner seg å kutte ulønnsomme ruter. Meglerhuset Carnegie, som tidligere har vært positive, mener Bjørn Kjos må lære seg å fly igjen. Det er med andre ord ikke mye tiltro igjen og da bør det være rom for positive overraskelser.

737-problemet

Norwegian påvirkes også av at den amerikanske flyfabrikanten Boeing er i krise. Stort sett alle Boeings fly av typen 737 Max er satt på bakken etter at to fly styrtet. Dette er fly som Norwegian har mange av i sin flåte. Dersom flyleveransen fra Boeing svikter som følge av at flyene blir stående på bakken, betyr det et strammere flymarked, som igjen fører til høyere billettpriser. Dette er jo strålende nytt for Wizz Air og SAS som ikke har Max-fly i flåtene sine, men også Norwegian vil tjene på et strammere marked. Manglende leveringer av nye fly vil selvfølgelig være negativt, men også en god mulighet for Norwegian til å kutte enda flere ulønnsomme ruter. I tillegg er det sannsynlig at mye av kostnaden ved manglende flyleveranser vil bli dekket av Boeing.

Norwegian vil aldri bli like bra som Wizz Air. Rett og slett fordi de har en kostnadsfordel ved at de har lønnskostnader i tidligere Øst- og Sentral-Europa.

Med en god flypark og en balanse i bedring bør Norwegian likevel kunne hamle opp med de fleste andre. Vi synes Norwegian er interessant for det neste halve året, mens Wizz Air er en no-brainer for de neste 10 årene.

Ønsker du å investere i Kraft Global så kan du gjøre det her.

Ønsker du enda mer informasjon om fondet kan du besøke vår kampanjeside hos Nordnet.

Mvh

Ross Porter

Porteføljeforvalter

Kraft Global

Her kan du lese noen av våre tidligere innlegg:

Rekordstore verdsettingsforskjeller, men ingen snakker om det

Dette blir en boom når det blir oppdaget!

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Skriv en kommentar

avatar
Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her..
Hold meg oppdatert