Gå til hovedinnhold

En halv million Nordnet-kunder feires med gratishandel i fem aksjer

Nordnet har nå over 500 000 kunder i Norden. Derfor tilbyr vi gratis handel i fem aksjer, fredag 26. februar, for å feire dette. Les mer om aksjene du har mulighet til å handle gratis nedenfor.

Nokia

I mange år har Nokia vært den mest eide aksjen blant finske privatinvestorer. Selskapet ble verdenskjent på 90-tallet med gjennombrudd i mobil-industrien. Nokias effekt på det finske bruttonasjonalproduktet var på sitt beste flere prosent, også med hensyn til underleverandører.

Dessverre kollapset Nokias kjernevirksomhet og konkurransedyktighet etter finanskrisen i 2008 og 2009 da Apple, Samsung og andre smarttelefon-produsenter fikk større konkurransefortrinn.

Nokia har måttet tilpasse seg. De siste årene har selskapet solgt sin falmet mobil- og kommunikasjonsenhet til Microsoft, lokaliseringssystemet Here til en gruppe tyske bilprodusenter, og kjøpt opp halvparten av telekommunikasjons-selskapet NSN fra Siemens. For øyeblikket slås Nokia sammen med Alcatel-Lucent. Denne serien av fusjoner og oppkjøp kan være noen av de mest vellykkede i 2010-årene på den finske børsen.

For omtrent fire år siden var Nokias markedsverdi kun fem milliarder euro. I dag er den litt over 30 milliarder euro og selskapet har i løpet av tre år gjort fusjoner og oppkjøp til en verdi av 25 milliarder euro. Nokia har fornyet seg selv og sin vekstambisjon, styrket både balanse- og driftsresultatet, og i tillegg kommet tilbake som en sterk utbyttebetaler.

Ifølge Nokias siste regnskap bremses den kortsiktige veksten i telemarkedene på grunn av Kinas ustabile økonomiske vekst. Den pågående fusjonen med Alcatel-Lucent gjør det mulig å vokse uten hjelp av den eksterne markedssituasjonen.

H&M

År etter år er H&M i toppen av de mest vanlige aksjene Nordnet-kundene har. Aksjen har vist seg å være en god investering.

Mye har skjedd i selskapet siden den første butikken åpnet i Västerås. I dag har H&M vokst til en gigant med virksomhet over hele verden. I tillegg til de vanlige butikkene har de H&M Home, Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday og & Other Stories. Tyskland, Sverige, Frankrike, Storbritannia og USA er H&Ms største markeder.

Det som gjør H&Ms suksess så enestående er deres evne til å kombinere høy vekst med bærekraftig lønnsomhet. Det har imidlertid blitt vanskeligere for H&M å forsvare sine fortjenestemarginer, og det har avspeilet seg i aksjekursen. De siste to årene har aksjen til og med gått litt dårligere enn den svenske hovedindeksen. Til tross for dette har H&M klart å opprettholde sitt høye utbytte.

Hva kommer til å avgjøre H&Ms aksjekurs fremover? Det konstante spørsmålet er om aksjen er dyr eller billig. Andre spørsmål er om H&M kommer til å lykkes med å få opp marginene igjen, og hvordan de kan fortsette å vokse samtidig som profittnivået opprettholdes og økes.

Apple

Apple ble grunnlagt i 1976 av Steve Jobs, Steve Wozniak og Ronald Wayne. Apple har gått fra å være et datafirma til å bli et forbrukerelektronikk-selskap med iPhone som storselgeren. De beskriver seg selv som verdensledende innen innovasjon med produkter som iPhone, iPad, Mac, Apple Watch og iOS. Apple er en global gigant med rundt 110 000 ansatte, og en omsetning på nesten 234 milliarder dollar i 2015.

Aksjen er notert på NASDAQ i USA, og har nylig hatt noen tilbakeslag. Mange anser Apple som et rikt selskap, og at de gamle, lojale kundene først og fremst er de som bidrar til deres suksess. Apple opererer i en bransje som stadig er i endring, og i denne sammenhengen vil vekst på én prosent være for lite.

Spørsmålet for Apple-aksjonærer er hvor veksten skal komme fra i fremtiden. Apple har over en milliard enheter i bruk så spørsmålet er hvordan de kommer til å utnytte dette for å øke inntektene.

Statoil
Statoil er det desidert største selskapet notert på Oslo Børs med en markedsverdi på 375 milliarder NOK. De er virksomme i 37 land, produserer over 2 millioner fat olje daglig, har over 20 000 ansatte og over 40 års erfaring av olje og gassproduksjon i Nordsjøen. Den norske staten er største eier med en eierandel på 67 % av aksjene.

“Redusere kostnadsnivået – utnytte fremtidige muligheter, det er kjernen i vår strategi” sa CEO Eldar Sætre ved siste markedsoppdatering, og hevdet at Statoil er posisjonert for verdiskapning i et marked med lave priser.

Statoil har gjort store kostnadsbesparelser som skal trappes opp til 2,5 milliarder dollar i årlige besparelser i 2016. På den andre siden budsjetterer de å bruke 13 milliarder dollar på investeringer i 2016 for å være godt posisjonert til å kunne investere i attraktive prosjekter og dermed komme godt ut av den forventede prisoppgangen i markedet. I den seneste kvartalsrapporten kommer det frem at mer enn 80 % av prosjekter med oppstart innen 2022 har en balansepris på under 50 dollar per fat oljeekvivalenter.

Det er uttalt at Statoil skal opprettholde den omdiskuterte utbyttepolitikken tross rådende markedsklima. Med utbytteutbetalinger som kommer kvartalsvis får man en attraktiv direkteavkastning på Statoilaksjen ved nåværende kursnivåer. Nytt er et utbytteprogram hvor aksjonærer kan reinvestere utbyttet ved å velge å få det i form av nyutstedte aksjer med rabatt i stedet for kontantutbetaling.

Tiden framover vil vise om oljebremsen er langvarig eller en gyllen mulighet for de store og sterke selskapene i sektoren til å posisjonere seg for framtidige oppganger.

Novo Nordisk

Det er ikke hverdagskost at Novo Nordisk faller med mer enn 15 prosent i løpet av kort tid. Likevel var dette tilfellet for årsregnskapet. I de siste årene har Novo Nordisk med sin fenomenale utvikling gjort det stadig vanskeligere for selskapet å overgå forventningene, og blant annet er det kanskje dette som har rammet selskapet.

Kombinasjonen av høye forventninger (prising), nervøse investorer, utenlandske gjensalg, og ikke minst kortsiktig usikkerhet har fått investorene til å vurdere å droppe denne velutviklede, danske aksjen.

Investorenes skepsis er forståelig. Ingenting kan fortsette uavbrutt på ubestemt tid. Kombinasjonen av Novo Nordisk sin dominerende stilling innen diabetes, som fremdeles er et langsiktig vekstmarked, gir imidlertid et langsiktig håp. Fra tid til annen kommer det humper i veien, og investorene møter større utfordringer. Fra et langsiktig perspektiv er mulighetene større enn risikoen. Novo Nordisk er fortsatt et dansk nisjeselskap i verdensklasse.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer