Nordnetbloggen

Facebook kan være borte om 5-10 år.

I anledning Facebooks 10-års jubileum velger jeg å dele noen av mine betraktninger rundt selskapet.

Jeg kan starte med å si at jeg faktisk tror det er en stor sannsynlighet for at Facebook ikke eksisterer om 5-10 år. Jeg påpeker dog at jeg ikke tror Facebook vil gå konkurs, men jeg tror de blir borte på lik linje med Myspace. Dette skal jeg begrunne videre i innlegget, men først litt basics :

Facebook ble stiftet i 2004, og har gått fra å ha 1 million brukere til godt over 1 milliard brukere i 2013.

Videre er selskapet p.t. verdt ca. 160 milliarder USD, noe som impliserer at hver bruker er verdt rundt 140 USD. Fantastisk.Til sammenligning genererer hver bruker ca. 6,5 USD i inntekter/årlig. En bruker blir derfor verdsatt til 21x inntekten, altså ikke overskudd, men omsetning. Underlig.
Markedet forventer med andre ord at omsetning pr. bruker skal stige dramatisk i årene framover, slik at 140 USD i verdi pr. bruker kan rettferdiggjøres. Det skal selvsagt legges til at det ligger en oppside i økning i antall brukere. Jeg anser det likevel som svært lite realistisk at fremtidige inntekter skal forsvare dagens prising.

Men over til primærårsaken til at jeg ikke bare tror at aktiviteten på Facebook vil stagnere, men også reduseres i fremtiden. Aktivitetsreduksjon er noe vi for øvrig ser allerede nå blant den eldeste brukermassen – et element som gir hodepine for ledelsen og aksjonærene i Facebook.

Så hva er Facebook som verktøy for deg og meg? Utgangspunktet mitt da jeg registrete meg i 2008 var i hvert fall følgende(tro jeg..)
1.) Muligheten til å kommunisere (Erstatning for MSN)
2.) Se på bilder
3.) Holde seg oppdatert på sosiale arrangementer (beskjeder i forbindelse med /bursdager o.l.)
4.) Opprettholde kontakten med mennesker du treffer for første gang
5.) Flørting (Nå er det en stund siden jeg var aktiv i det game, men jaja..)

Nå har det seg slik at døgnet har et gitt antall timer, og det er åpenbart at verdien av en bruker på Facebook er proporsjonal med tidsbruken til hver bruker – siden Facebook tjener penger på reklamerelaterte produkter. Slik jeg ser det var det få «tidstyver» i 2004 som kunne konkurrere med Facebook. Dette førte da til at jeg og sikkert en del andre har brukt ALT for mye tid på å henge her.

I dag er imidlertid situasjonen en helt annen, og jeg mener det nå finnes en del applikasjoner som erstatter deler av behovet for Facebook med forbedret produkter. Jeg kan liste opp følgende:

1.) Snapchat. Applikasjonen dekker vel en del av behovet for flørting. I tillegg får du med bilde fortelle hvor mye kulere du har det enn alle oss andre.

2.) Instagram Her tar det virkelig av. På Instagram skal du ikke bare vise hvor mye kulere du har det enn alle andre, her skal også bildene manipuleres. Er du blek store deler av vinteren (slik som undertegnede) så legger du på litt solfarge.

3.) Tinder. Igjen skal du gjerne manipulere bildene litt, og du skal i hvert fall vise frem de kuleste bildene av deg selv, slik at du er «attraktiv» for det motsatte skjønn.

Videre har du Linkedin, hot or not og et drøss med andre sosiale applikasjoner (som dekker ulike behov)

Facebookbruken har åpenbart fått konkurranse med andre tidstyver. Et annet moment er at mitt inntrykk er at Facebook tidligere var et sted hvor man faktisk kunne være seg selv. I dag virker det som om en stor del av populasjonen er mer opptatt av status (antall likes teller..). Hvor mange ganger ser man ikke personer som bytter profilbiler til det samme profilbildet som tidligere osv –> kun for å få flere likes. (ho ho…) Facebookbefolkningen er til dels inflatert, og nettsamfunnet er i ferd med å miste sin status.

Det finnes fortsatt et behov for å kommunisere med hverandre, og som følge av dette har Whisper-applikasjonen blitt utrolig populær i aldergruppen (18-24 ). Mens de fleste sosiale applikasjoner har fokusert på «identitet», velger Whisper å differensiere seg ved å gjøre kommunikasjonen anonym.

Det var kanskje på tide at internett også fant ut hvordan man kan glemme? (jfr. populariteten til snapchat og nå Whisper)

Den anonyme brukeren skriver inn tekst, og får deretter tildelt et bilde til teksten. (Du kan også velge egne bilder). Teksten med bildene blir så «rated» med å gi hjerter, og brukere kan se hva som har blitt lastet opp i nærheten + hva som er høyest ratet.

Du kan også svare på disse bildene både via chat, og ved å laste opp ditt eget bilde med tekst.

Min spådom er at vi vil se flere applikasjoner ala. ovennevnte, og på sikt vil det komme flere utfordrere til bruken av Facebook.

Ser vi litt på historien så kan vi merke oss følgende :
WEB 1.0 : netscape, Yahoo, AOL, Googe, Amazon og Ebay
Web 2.0 : Sosiale selskaper (Facebook, linkedin, Groupon, Twitter osv.)
Web 3.0 (Mobiltelefonene tar over Instagram, tinder, hot or not, snapchat osv).

Slik Facebook fremstår i dag er det i mitt hode ikke særlig posisjonert for å ta del i revolusjonen som skjer med «Web 3.0», selv om de nå prøver seg med «paper».

Spørsmålet er hva skal ta livet av Facebook?

Det som i hvert fall er ganske sikkert er at det som dreper Facebook sikkert ikke vil ligne særlig mye på Facebook (på lik linje med at Facebook ikke lignet mye så Yahoo). Samtidig bør varsellampene allerede begynne å blinke hos Facebook mtp. applikasjonene som ble skissert ovenfor. Når kommer vi f.eks til det stadiet at du ikke har tid til facebook?

For å illustrere hvor fort Facebook kan forsvinne kan vi tenke oss en hagefest :

Jeg kommer fordi x kommer, x kommer fordi y kommer. Kommer ikke Y, så kommer ikke x, og da kommer ikke jeg ->nettverket kollapser…

Når tiden kommer da noen sier « Dette kan ta livet av facebook» vil det allerede være for sent for Faceboook å gjøre noe. Meget sannsynlig vil det være for populært og for dyrt å kjøpe, og da er det bye bye. Tiden vil vise hva som skjer, spennende blir det uansett.

Photo credit: Foter / CC BY-SA

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

2
Skriv en kommentar

avatar
nyeste eldste mest stemmer
Gjest
Gjest

Noe som kan være viktig å merke seg som setter Facebook i en særstilling er at det blir mye brukt blandt mennesker over 35 år og mot 65 år. Dette er en mer rigid gruppe folk som ikke skifter ut sosiale portaler like fort som yngre. Facebook er overraskende populært blandt de over 35 år. Jeg ser for meg at en 55 år gammel dame med en godt opparbeidet profil på Facebook vil fortsette å bruke denne for å holde kontakten med sine jevnaldrende som også sitter på Facebook. Det var ikke tilfelle da mIRC, MSN eller MySpace var populært,… Les mer »

Gjest
Gjest

Jeg er enig i alle argumentene, men du glemmer et par ting. Facebook er først ut med «kritisk masse». De har 1.2 milliarder brukere, og har spredd seg slik at du nå kan registrere deg over alt bare ved å bruke profilen din. Hvordan verdsetter du dette? I tillegg kan de jo skifte forretningsmodell. i 2012 hadde de 0 i inntekter fra mobil, i siste kvartal 2013 hadde de 53% av omsetningen sin fra mobil. Når det gjelde roppvoksende konkurrenter, så er det bare uflaks at de ikke fikk kjøpt snapchat. Instagram var et godt kjøp, og de kan ende… Les mer »

Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert