Nordnetbloggen

Feil i skatterapportering

Vi har gjort feil i innrapporteringen for våre norske kunder til Skatteetaten. Det ønsker vi å beklage på det sterkeste. Konsekvensen er at de ferdig utfylte selvangivelsene inneholder feil informasjon for ca 2.500 kunder. For enkelte kunder er det rapportert svært store beløp feil. Vårt fokus nå er å rette feilen, og sørge for at dette skaper så små problemer som mulig for kundene.

Er du en av de berørte kundene vil du i løpet av mars motta et brev fra oss med de korrekte verdiene som skal brukes til å endre selvangivelsen. Hører du ingenting fra oss er din rapportering til Skatteetaten og din selvangivelse korrekt.

Det er hovedsakelig rapportering av fond som har skapt problemer, selv om det også er mindre feil med rapportering av saldo/renter og livsforsikring. Det er flere feil i fondsrapporteringen. Markedsverdien for aksjefond og rentefond er for mange kunder feil rapportert. Dette påvirker også rapporteringen for livsforsikring, det vil si kunder med Investeringskonto, IPA eller IPS. De største feilene finner vi blant kundene som har realisert rentefond i 2012. Det er rundt 100 kunder som har fått rapportert det man kalle ekstreme verdier i sin selvangivelse som følge av salg av rentefond.

Så hvordan kunne noe slikt skje? La det være ingen tvil, det er Nordnets ansvar at dette blir korrekt! Det finnes forklaringer, men ingen unnskyldninger for det som har skjedd. Enkelt forklart kan vi si at det skyldes en kombinasjon av tekniske og manuelle feil. Fram til i år har Verdipapirsentralen håndtert rapportering av fond for Nordnet. I år har vi håndtert dette selv og det har åpenbart ikke gått slik vi ønsket. En ny løsning, manglende erfaring, undervurdering av kompleksiteten, tekniske problemer, og ikke gode nok kontroller gjorde at feilen ikke ble oppdaget før det var for sent. Dette skal vi ta tak i, og sørge for at aldri skjer igjen.

Hva betyr det i praksis for kundene som har feil? For det første blir den ferdigutfylte selvangivelsen feil. Den forhåndsberegnede skatten man skal betale til myndighetene blir også feil. Kundene må derfor rette dette på egen hånd, og kan således heller ikke benytte seg av leveringsfritak. Det er svært viktig å presisere at feilene skyldes innholdet i en fil som har blitt sendt til Skatteetaten. Dine penger og verdipapirer er trygge hos Nordnet. Men det blir dessverre mer jobb for den enkelte skatteyter å rette feilene. Ingen kunder skal heller betale for mye (lite) skatt. Når man endrer på selvangivelsen rettes også den eventuelle skatten man må betale. Det er med andre ord ingen som får rapportert gevinst i selvangivelsen, stort eller lite beløp, som må betale 28 prosent i skatt så lenge dette endres før skatteoppgjøret kjøres.

Vi har selvfølgelig en tett dialog med Skatteetaten for å rette feilene. Vårt fokus nå er å informere og hjelpe kundene som må endre dette i selvangivelsen sin. For kunder med ekstreme feil, det vil si svært store beløp i selvangivelsen, sendte vi i forrige uke ut brev til disse. I går ringte vi (/forsøkte å ringe) alle sammen og informerte om feilen. Så snart som mulig vil vi sende ut brev til alle kunder med feil med en forklaring på hva som har skjedd, hva de korrekte verdiene skal være, hvordan kundene går frem for å rette dette, og hvordan Nordnet kan bistå for å hjelpe.

Oppsummert kan jeg ikke annet enn å beklage feilen som har skjedd til alle kunder som er påvirket. Vårt fokus nå er selvfølgelig å rette opp feilen, hjelpe de kunder som er berørte, og sørge for at dette aldri skjer igjen.

Mvh, Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

7
Skriv en kommentar

avatar
nyeste eldste mest stemmer
Gjest
Gjest
Hei, nettopp fått bekreftet det samme som Vo at korreksjonsbrevet mitt som dere sendte ut inneholder feil realisasjonsverdi og gevinst noe som ville har ført til at jeg hadde betalt nesten 3 ganger mer skatt enn jeg skal på investeringen. Har hørt om flere som har samme problemet så antar at problemet gjelder for de samme personene som var berørt i første runde. Synes derfor at dere bør gå ut og advare de berørte igjen slik at de slipper å betale for mye i skatt pga. deres manglende evne til å utsende korrekte tall.
Gjest
Gjest
Hei Vo og Anonym, Vi har (som dere sier) oppdaget noen flere feil med vår rapportering. Dette gjelder nå kun enkelte rentefond, i øvrig skal alt være korrekt. Årsaken er teknisk, men har å gjøre med skattekursene for enkelte rentefond. De kunder som fortsatt har feil, og som vi ikke har vært i kontakt med skal vi selvfølgelig kontakte slik at de får rettet feilen før fristen for å levere selvangivelsen går ut. Mvh/Anders
Gjest
Gjest

Hei, har nettopp fått bekreftet av kundeservice at min mistanke om at de korrigerte tallene som jeg har fått pr post av dere i denne saken ikke var korrekt. Og om jeg hadde fulgt de utsendte tallene ville jeg akkurat som i det første tilfellet ha betalt mer i skatt enn jeg skal. Lurer derfor på hvorfor dere ikke klarte å rydde opp i saken og sende ut de korrekte tallene. Og siden de nye tallene er mye mer troverdig enn de forrige er det nesten bare flaks at jeg oppdaget at de var feil. Så om denne feilen er… Les mer »

Gjest
Gjest

Hei! Selv om det er prisverdig at Nordnet innrømmer og informerer om sine feil, synes jeg det er litt sent å komme med dette samme dagen som selvangivelsen blir tilgjengelig for e-brukere (19. mars). Jeg hadde faktisk allerede levert selvangivelsen med feil tall fra Nordnets årsoppgave før jeg så dette innlegget. Ellers kan jeg opplyse at jeg kontaktet Nordnets kundeservice allerede 18. februar og gjorde dem oppmerksom på at jeg ikke kunne få gevinstberegningen på årsoppgaven til å stemme med mine beregninger. Først i dag, 28.3, og over én uke etter at selvangivelsen ble tilgjengelig, fikk jeg en e-postbekreftelse fra… Les mer »

Gjest
Gjest
Hei. Takk for meldingen. Jeg kan ikke gjøre annet enn å være ydmyk, beklage og ta kritikken alvorlig. Og som du sier, det har også vært problemer tidligere. Mine øyne er nå vidåpne for problemet, og jeg skal gjøre alt jeg kan for å ta tak i problemet ved roten. /Anders
Gjest
Gjest
Hei Sørensen! Dette er noe vi gjerne kunne tenke oss å tilby. Utfordringen er at selskaper som ikke er notert på Oslo Børs normalt sett ikke rapporterer til norske myndigheter, og dermed blir det ikke behandlet automatisk av skatteetaten. Dersom du synes at det er mye papirarbeid på Aksje- og fondskonto, kan du benytte deg av en Investeringskonto Zero i stedet. På den kontoen rapporteres kun kontoverdi og skatt på din samlede avkastning når du tar penger ut i fra kontoen. Ring oss gjerne dersom du har flere spørsmål om dette på tel: 22 22 53 70! Med vennlig hilsen, Nordnet Kundeservice
Gjest
Gjest
Hva med aksjer i andre land? Hvorfor er dette så vanskelig? Må føre alle tall selv, ingen post henvisninger eller hjelp å få i tallene fra Nordnet. Angrer på investeringene hvert år, men er jo fort glemt resten av året! Hvorfor kan dere ikke tilrettelegge tall og poster for Svenske, Danske aksjer?
Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert