Nordnetbloggen

God jul og godt nyttår!

Snart klokker vi inn fasiten for børs- og Nordnetåret 2014. Det har vært mange stolte høydepunkter fra et Nordnet-perspektiv. Høydepunktet på børsen derimot toppet ut med all-time-high i første halvår, og mye av oppturen er dessverre spist opp av et massivt fall i oljeprisen samt ruglete og svak utvikling i hele høst.

Vi ønsker selvfølgelig at kundene våre skal tjene penger og oppnå høyest mulig avkastning. Samtidig vet vi at det svinger, vi forstår og aksepterer risikoen i markedet, og vi krysser fingrene for et bedre børsår i 2015.

Det kan virke som børsnedturen i andre halvår var ventet blant mange kunder. I løpet av første halvår (mens børsen steg) solgte kundene seg ned på Oslo Børs jevnt og trutt. I andre halvår (i takt med at børsen begynte å falle) har kundene sakte men sikkert begynt å kjøpe igjen. Ser vi på året under ett, har kundene sittet stille i båten.

På fondssiden, derimot, har det kommet inn mye penger. Totalt har kundene nettokjøpt fond for over 1,5 milliarder i år (opp fra 691 millioner året før). Antallet fondskunder og penger plassert i fond hos Nordnet vokser nå med en årlig takt på henholdsvis 40 og 80 prosent. Nordnet har lenge vært ansett som en nettmegler av aksjer, og vi er glade for at stadig flere får øynene opp for vår åpne fondsplattform uten kjøps- og salgskostnader med over 500 fond fra over 50 norske og utenlandske forvaltere. En viktig bidragsyter til å sette Nordnet på det norske fondskartet har selvfølgelig vært lanseringen av Nordnet Superfondet Norge, Norges første aksjefond uten kostnader. Siden lansering av Superfondet har snart 10 000 nordiske kunder (3800 norske) og knappe 150 millioner (90 norske) kroner funnet veien til fondet. Dette gjør Nordnet Superfondet Norge til et av de største indeksfondene i Norge målt i antall private kundeforhold, noe vi selvfølgelig er utrolig stolte av. På sensommeren fikk vi en hel familie med nordisk Superfond, noe som også bidro ytterligere til å styrke Nordnets posisjon som en av de ledende tilbyderne av aksjefond i Norge.

Et annet høydepunkt i 2014 er lanseringen av Shareville, vårt sosiale investeringsnettverk. På Shareville kan kunder dele porteføljene sine, følge andre og lære av hverandre. Siden oppstarten i september har 30 000 kunder valgt å bli medlemmer. Jeg må si jeg er imponert over alle de sosiale kundene våre. Ikke bare hvor dyktige de er når de plasserer pengene sine, men også hvordan alle raust deler av kunnskapen sin, slik at flere skal lykkes når de investerer. Jeg er imponert over hvordan andres fremgang ikke er et middel til misunnelse, men heller en kilde til interesse, inspirasjon og læring. Nettopp dette gjør at jeg tror vi når målsetningen med Shareville, nemlig at kundene våre skal få høyere avkastning.

Vi er en moderne nettbank som ønsker en aktiv og tett dialog med kundene våre. I tillegg til at både Karl Oscar og jeg er aktive på Shareville, har vi i løpet av året styrket vår tilstedeværelse på Facebook, Twitter og YouTube. Vi har fått drøyt 1500 nye følgere på facebook, og over 2000 nye følgere på twitter-konotene: @NordnetNO, @KarlNordnet og @AndersNordnet. Vi tror det bidrar til større grad av åpenhet og transparens, noe som igjen gir tillit.

I løpet av høsten har vi fornyet merkevare- og kommunikasjonskonseptet vårt. «Unbank yourself» og Mr. Square er kastet ut med badevannet og erstattet med «Transparent banking». Et enklere og mer oppriktig konsept. Vi vet at åpenhet, ærlighet og tydelighet er viktig for våre kunder. Når vi prater om «Transparent banking» mener vi innsyn i virksomheten, tydelighet i kommunikasjon rundt for eksempel priser, vilkår og produkter, i tillegg til åpenhet mot kunder og allmennheten for øvrig. Det nye kommunikasjons-konseptet utgjør en viktig hjørnestein i kulturen vår som vi alltid har hatt, men ikke alltid snakket like mye om. Visjonen vår er å leve opp til transparens og tydelighet i alle deler av virksomheten vår. Vi er også ydmyke nok til å forstå at vi ikke er 100 prosent transparente i dag. Derfor har vi også opprettet en egen blogg med fokus på åpenhet, innsyn og transparens.

At vi har truffet en nerve med «Transparent banking» fikk vi en bekreftelse på da våre nye reklamefilmer fikk viral spredning og i løpet av noen uker ble sett over 2 million ganger på YouTube, fikk internasjonal oppmerksomhet (både via aviser og til og med TV i USA), og nå til slutt ble kåret til beste reklamefilm på Adweek.com.

Både Shareville, Superfond og Transparent Banking er aktiviteter vi vet vil sette tydelige avtrykk i markedet. Samtidig er det alle de små forbedringene alle nordnettere streber etter hver eneste dag vi går på jobben. Eksempler på dette er nye fondsforvaltere på plattformen (SKAGEN Fondene som ble lansert i sommer), og vi har utvidet utvalget av børsnoterte fond du nå kan spare i kurtasjefritt. På webben har vi fått nye grafer i markedsoversikter, på aksjesider og i kontooversikten på nordnet.no, i tillegg til nye handelssider for fond og BankID uten java når du logger inn eller blir kunde. Nordnetbloggen har fått et reelt løft med mange nye bloggere: Peter Warren, Oslo Børs, ODIN Forvaltning, SKAGEN Fondene, Holberg Fondene, Finanstoppen «Bendik Rønning» for å nevne noen.

Investeringsøkonomen vår Karl Oscar er en aktiv deltager i sosiale medier og media generelt, og hans ukentlige Markedspuls på YouTube trekker ukentlig til seg over 1000 seere. Vi har lansert Flytteservice, hvor Nordnet tilbyr seg å håndtere hele flytteprosessen for deg. Og ikke minst alle våre fysiske og digitale kurs og seminarer. I løpet av 2014 har vi hatt 15 selskapspresentasjoner, holdt 10 investordager rundt omkring i landet, gjennomført 73 webinarer og til sammen møtt rundt 4000 privatpersoner.

Det er kundene vi lever av og for. Vi vil takke for engasjementet i møtet med alle dere, enten det er elektronisk her på bloggen, på twitter, facebook, i et webinar, på stand på en aksjekveld eller på telefonen.

Jeg vil også passe på å takke alle medarbeidere for året som har gått. Det er alle de fantastiske kollegaene som hver dag går på jobb for å gi private sparere og investorer kontroll og muligheter til å gjøre investeringer selv, som utgjør forskjellen i Nordnet. En stor takk til dere alle!

Avslutningsvis, uten å røpe for mye, har jeg lyst å legge noen julegaver under treet. Jeg kan love at vi fortsatt vil utfordre det etablerte og komme med nye produkter og ny funksjonalitet som gjør det mer lønnsomt og morsommere å få pengene dine til å vokse hos Nordnet. For eksempel vil vi lansere helt nye App’er til iPhone, Android og Windows Phone i 2015. Jeg kan også love spennende nyheter på låneområdet, men her kan jeg ikke være så åpen og transparent som jeg har lyst til. Alt jeg kan si er at denne «harde pakken» vil bli levert i løpet av første kvartal, og at den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves 😉

Med ønsker om en god jul og et godt nyttår!

//Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

guest
1 Kommentar
eldste
nyeste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
26.12.2014 21:28

Hei, tips til 2015 – dra igang en norsk motsvarighet til svenska sparpodden 🙂

Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert