Gå til hovedinnhold

God jul og takk for et krevende 2019

Det nærmer seg høytid og tid for ettertanke, refleksjon og takknemlighet. Det har vært et ekstraordinært år for Nordnet. Et år som har vært turbulent, krevende, men også veldig lærerikt.

Alle i vår store Nordnet-familie, både medarbeidere og kunder, har vært igjennom store endringer i 2019. Ekstraordinære hendelser man i arbeidslivet kanskje opplever én gang i tiåret, om man får oppleve de i det hele tatt. Da tenker jeg fremst på oppkjøpet av Netfonds og integrasjonen av de to virksomhetene, men også lansering av ny hjemmeside. Både for nye Netfonds-kunder og eksisterende Nordnet-kunder har dette betydd store omveltninger og endringer. Jeg har forståelse for at dette kan oppleves som vanskelig. Samtidig er jeg overbevisst om at vi aldri tidligere har hatt bedre forutsetninger for å befeste og utvikle våre ledende posisjon innenfor sparing og investering i Norge.

Nordnet har i over 20 år utfordret den etablerte bank- og finansbransjen. Vårt oppdrag har vært å gjøre sparing og investering mer tilgjengelig, billigere, morsommere og mer lønnsomt for folk flest. På denne reisen har vi fått mye skryt, positiv feedback og noen ganger også blitt hyllet. Slik har det ikke bare vært i 2019. Vi har til tider fått sterk kritikk, fra Netfonds-kunder som savner den gamle plattformen, fra Nordnet-kunder som ikke liker den nye hjemmesiden, og selvfølgelig fra belåningskunder som fikk sine betingelser endret som følge av at Superlånet opphørte tidligere i år. Noen kunder har kalt oss gammelbanken, og stilt spørsmål ved Nordnet som merkevare.

Noe av kritikken er selvfølgelig berettiget. Den tar vi til oss, og det skal vi lære av. Men, jeg vil at du som kunde skal vite at det fortsatt er det samme som gjør at Nordnettere går på jobb hver eneste dag. Det er det grunnleggende ønsket om å demokratisere spare- og investeringsmarkedet for folk flest. Et bevis for dette i året som har gått er lanseringen av aksjelåneprogrammet for Investeringskonto Zero, hvor du i tillegg til kursstigning og utbytte også får avkastning når dine aksjer lånes ut til shorting. Oljefondet og andre profesjonelle investorer har hatt denne muligheten lenge, og nå er det tilgjengelig for vanlige kunder med Investeringskonto Zero.

Den nye hjemmesiden er også et veldig viktig steg i vår reise. Den nye webfronten er første steg i en modernisering av hele Nordnets IT-plattform. Med en ny og mer moderne IT-plattform vil vi kunne lansere nye produkter, tjenester og forbedringer raskere i fremtiden. En viktig egenskap med den nye hjemmesiden er at den fungerer like fint på mobilen, nettbrett som på en PC. Den gamle hjemmesiden vil ikke stenges ned før den nye inneholder all nødvendig funksjonalitet og har blitt så bra at du som kunde (forhåpentligvis) ikke vil savne den. Siden lanseringen i sommer så har vi kontinuerlig gjort forbedringer og lansert nyheter på de nye nettsidene (basert på feedback fra dere kunder). Siste nyhet er en ny oppdatert instrumentside, ny forbedret belåningsoversikt, nøkkeltall (for norske og utenlandske aksjer) i kurslistene, i tillegg til teknisk analyse, og ikke minst realtidskurser for nordiske aksjer og realtidssnapshots for ikke-nordiske aksjer, helt gratis for deg som kunde. Du kan følge alle små og store forbedringer som gjøres her.

De nye nettsidene er ikke ferdige – det kommer de aldri til å bli, og vi vil fremover kontinuerlig forbedre sidene samtidig som vi flytter resterende funksjonalitet fra den gamle nettsiden. Feedbacken vi får fra deg som kunde tar vi med oss i jobben videre. Vi jobber nå blant annet med å forbedre kontooversikten (fra og med nå så husker den for eksempel alltid hvilken konto du var inne på senest og velger den automatisk for deg), mine lister, avkastningsmodellen (og hvordan den tar hensyn til innskudd, uttak, utbytter osv.), samt sider for valutaveksling med mer.

Nordnet er en plattform for sparing og investering i aksjer, fond og andre verdipapirer. Men, vi forsøker også å være litt mer enn det. Vi legger mye tid og energi i å produsere innhold, inspirasjon og dele kunnskap om hvordan man bør plassere pengene sine. Det være seg her på bloggen, på YouTube, via sosiale medier, nyhetsbrev, events eller podcast. Her er det mange kunder, samarbeidspartnere og andre interesserte privatpersoner som bidrar, og til alle de vil jeg si tusen takk. Det er selvfølgelig mange Nordnet-ansatte som bidrar til denne kunnskapsdelingen, og gallionsfigurer på vegne av alle disse står våre tre eminente eksperter: Bjørn Erik, Mads og Roger. Roger, «Buffett jr», som ny mann på laget, er et åpenbart og veldig konkret bevis på hvordan vårt «Nordnet community» har blitt forsterket i 2019.

Som jeg innledet, det siste, og det viktigste punktet jeg vil dekke i denne julehilsen handler om takknemlighet. Jeg vil takke alle kunder for den tilliten dere viser oss, jeg vil takke dere for tålmodigheten dere har utvist i et år med mange store endringer, og jeg vil takke dere for både positiv og konstruktiv feedback. Det er dere som gjør at vi blir bedre.

Til slutt vil jeg takke alle Nordnettere, alle mine fantastiske kolleger, som virkelig har jobbet hekken av seg i året som har gått. Takk for entusiasmen dere viser for spare- og investeringsområdet, for kundene, og takk for alle de tunge løftene og jobben dere har gjort. Tusen, tusen takk!

Med ønsker om en riktig god jul.

Hilsen Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
13 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
27.12.2019 11:24

Man har nå også begynt å rote med “de gamle sidene”. Og hvorfor har ikke de gamle sidene realtidskurs? De som bruker de nye sidene har dette.
Mener Nordnet at jeg er en 2.class kunde?
Dette er det sikkert fler enn jeg som gjerne skulle ha svar på! Selv om vi nok skjønner hvorfor!!
Svar gjerne her på disse sidene!

Gjest
Gjest
23.12.2019 18:54

Jeg er helt enig med Gunvor, Per Tunheim og Trond Hjørnevik. De nye sidene for fond er syltynne på informasjon, et langt tilbakeskritt fra Gamle Nordnet. Jeg finner ikke Sammenligning Fond, ikke en gang sentrale risiko-elementer som P/E, P/B og Std avvik. Jeg kommer til å skrive et lengre innlegg på Shareville om dette. Løsningen er veldig enkel: Behold Gamle Nordnet inntil dere har funnet noe bedre. Heldigvis har jeg Morningstar for å analysere og velge fond. Nordnet strekker ikke til. Jeg har inntrykk av at fonds blir stemoderlig behandlet i Nye Nordnet. Der gjelder det å få så mange… Les mer »

Gjest
Gjest
22.12.2019 11:27

De nye sidene blir bedre og bedre, men det tar tid. Jeg savner fondskurven for sammenligning av fond. Nå kan man bare sammenligne med veldig begrensede data.

Gjest
Gjest
20.12.2019 11:02

Jeg er godt fornøyd med de gamle sidene og ser ingen grunn til å endre dem i noen grad. De nye sidene virker rotet og uoversiktlige. Jeg har vært Deres kunde siden dere overtok Stocknet for mange år siden, men vil se etter annen leverandør av økonomitjenester hvis de gamle sidene fjernes eller endres vesentlig. Kommentarene under her virker nokså kunstig og synes ikke ekte. jeg er kun en liten fisk i det store børshavet og vil ikke ha noen påvirkning på Deres ønsker om nye moderne sider. Men min mening har jeg likevel. Ønsker Nordnet God Jul i år… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
21.12.2019 10:28

Jeg er helt enig. Særlig for fondssparere er Nye Nordnet et stort tilbakeskritt! Sammenligning av mine fond er uten kursdato, uten avkastningsoversikt (uke, 3mndr. m.v.) Å sette inn sine egne ord, koder i kontonavnet synes umulig.Jeg opplever den som rotete, uoversiktlig og lite intuitiv sammenlignet med gamle Nordnet hvor helhetsbildet er velorganisert og oversiktlig, lett å finne frem. Jeg håper virkelig at gamle Nordnet vil bestå lenge, veldig lenge!
God jul og et godt nytt år (særlig for gamle Nordnet)! Hilsen Trond

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
21.12.2019 21:17

Takk Trond. Så var jeg ikke alene om disse tanker.Du har gitt min mening adskillig større tyngde. Håper Nordnet hører på fornuft….??

Gjest
Gjest
20.12.2019 10:58

Takk Anders, for en hyggelig og informativ julehilsen. God jul til dere i Nordnet.

Gjest
Gjest
20.12.2019 09:58

Riktig god jul og godt nyttår til deg, dine og dere. Interessant å lese innlegget ditt ovenfor: Hos og fra deg, sett fra innsiden.

Gjest
Gjest
20.12.2019 09:02

God jul, og lykke til!

Gjest
Gjest
19.12.2019 21:59

Jeg synes dere har gjort en veldig bra jobb i 2019! Stå på videre. God jul!

Gjest
Gjest
19.12.2019 15:51

Jeg synes de nye nettsidene er veldig bra, og er veldig fornøyd som Nordnetkunde. Det jeg derimot ikke liker er de nye vilkårene og rentesatsen for belåning. Er det planlagt noen endring fremtidig for dette?

Gjest
Gjest
19.12.2019 13:45

“Mine lister” er en fantastisk tjeneste i den nye nettsiden. Da kan man følge interessante investeringscase på litt lengre sikt. Ellers synes jeg nye nettsiden blir bedre og bedre!

God jul 🙂

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
20.12.2019 17:13

Håper dere kan beholde gamle nordnet for jeg er en gammel mann og får liksom ikke taket på det nye.Følger jo med for avkastningen er på60%.Ellers er jeg veldig fornøydmed Nordnet.👍God jul til dere alle.🎅🏻