Gå til hovedinnhold

Historisk dag for småspareren

I dag har vi vært vitne til en historisk dom i Høyesterett der småsparer Ivar Petter Røeggen ved hjelp av Forbrukerrådet og Dine Penger vant den syv år lange saken mot DNB om et strukturert spareprodukt som påførte Røeggen et overraskende tap. DNB må nå betale tilbake 230 000 kr som Røeggen tapte, samt strafferenter i tillegg til saksomkostninger. Disse summene er i utgangspunktet peanuts for en bank som DNB, men i og med at dommen nok vil sette rettspraksis, vil det etter all sannsynlighet være flere som kan kreve penger tilbake for tap på produkter de ble solgt uten korrekt markedsføring og rådgivning. DNB er på ingen måte den eneste banken som har solgt slike produkter. For syv år siden ble du presentert for slike produkter uansett hvilken bank du gikk inn døra til og de fleste banker har en del misfornøyde kunder som konsekvens. (Man er jo fortsatt kunde i den samme banken, for nordmenn bytter jo ikke bank.) Det ligger mange saker i Finansklagenemda per i dag som kanskje får et mer positivt utfall for småspareren i lys av denne dommen.

Det har skjedd store endringer i finansbransjen siden finanskrisen, og mye er gjort for å øke forbrukerbeskyttelsen. I utgangspunktet kunne man jo håpet at man ikke skulle trenge beskyttelse mot banken sin, men nå er det altså slik at mange småsparere og myndighetene føler at det er nødvendig. I hvert fall er det per i dag langt tøffere krav til både kompetansen til rådgiveren og enkelhet og gjennomsiktighet i produktene som presenteres. I seg selv er det også en seier. Det sa Røeggen selv også.

Bankene er sannsynligvis uenig i vurderingen til Høyesterett, men i stedet for å fokusere på det, har man nå en kjempemulighet til å komme kunder i møte og dermed gjenopprette noe av tilliten vi vet har forsvunnet siden finanskrisen. Kommunikasjonsgapet og tillitsbristen mellom kunde og bank er fremdeles bredt og fullt av støy og negative presseoppslag. Vi kan ikke forvente at det er kundens ansvar å tette gapet.

 

Mvh

Sissel

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer