Nordnetbloggen

Hva gjør vi med Sbankens priskutt på fond?

For et par uker siden ble det kjent at Sbanken kutter kostnadene på over 400 fond. Vi har fått mange spørsmål fra kunder om vi vil svare på priskuttet. Vi jobber med saken.

Disse kundene tror, naturlig nok, at det er lett for Nordnet å kopiere Sbankens løsning og dermed gi lavere priser til kundene. Så enkelt er det imidlertid ikke. Det kan nemlig se ut som at Sbanken har forhastet seg. For det viser seg at flere forvaltere synes det er ugreit at Sbanken nå selger deres fond til en lavere pris enn forvalterne selv selger de samme fondene til sine egne kunder.

Forvalterne hadde ikke fått vite om prisendringen på forhånd, og vi vet at flere forvaltere nå reforhandler sine distribusjonsavtaler med Sbanken for å redusere returprovisjonen. Resultatet kan bli at kostnadene i mange av fondene ut mot kundene blir de samme som før priskuttet, men at forvalteren tar en større andel av kaken, på bekostning av distributøren (Sbanken). Eller at forvalteren rett og slett sier opp distribusjonsavtalen. Oppvakte kunder i Sbanken vil for eksempel se at Skagenfondene ikke lenger er å finne i bankens fondslister.

Vi ønsker ikke komme i en slik situasjon. Derfor bruker vi litt tid på å diskutere med forvalterne, se på ulike modeller og vurdere dette opp mot systemtilpasninger.

Så, hva er alternativene?

En alternativ prismodell for fondsdistribusjon er å innføre en nettoklassemodell for alle fond, og erstatte returprovisjonen med en plattformavgift. I Storbritannia og Nederland har dette blitt standarden, etter at landene innførte et forbud mot returprovisjon for en tid tilbake.

Med en slik løsning er vi avhengig av at forvalterne innfører netto andelsklasser for privatkunder for alle fondene sine, og det er det få som har gjort i dag. Å innføre netto andelsklasser tar tid og koster penger for forvalterne. Nye andelsklasser skal blant annet styrebehandles i forvaltningsselskapet og godkjennes av Finanstilsynet. Regn med tre til seks måneder fra man starter arbeidet, sier forvalterne.

Forvaltere som har innført netto andelsklasser for privatkunder i Norge den siste tiden har lagt nettokostnaden på 60-70 prosent av dagens markedspris, og ikke på 50 prosent – som ville være naturlig om forvalteren skal beholde samme marginer som med dagens returprovisjonsmodell. Ved å gå over til en slik nettoklassemodell så vil enten kostnadene bli høyere for kunde, eller så vil distributører som Nordnet få en mindre andel av kaken (, og forvalteren en større del). Det er et dårlig utgangspunkt dersom målsettingen er at privatkundene skal få en like god tjeneste som i dag. Med lavere marginer til oss, vil vi ha mindre penger til å lage gode tjenester (Strømmende realtidskurser, teknisk analyse med mer) og godt innhold (Shareville, Nordnetbloggen, podcast, nettmøter med mer) til kundene våre.

Vi skal levere, bare gi oss tid

Som dere forstår, er det ikke helt enkelt å lage en ny, bærekraftig prismodell som skal fungere i flere år fremover. Vi jobber med saken. Vær litt tålmodig med oss, så skal vi levere.

Vi har en tydelig ambisjon om å være en ledende aktør i det norske markedet for online aksje- og fondshandel. Skal vi ha leve opp til denne ambisjonen, må vi hele tiden tilpasse oss konkurransen og det som skjer i markedet. Men vi vil ikke forhaste oss.

Med vennlig hilsen Anders Skar

Det er kostnadsfritt å bli kunde hos Nordnet. Opprett konto i dag.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

51
Skriv en kommentar

avatar
nyeste eldste mest stemmer
Bjørn S
Gjest
Bjørn S
Hei Anders, det er nå snart 3 måneder siden Sbanken kuttet sine fondspriser og for en måned siden skrev du at du håpet å komme med en oppdatering i løpet av relativt kort tid. Kan vi forvente en oppdatering i løpet av 2019?
Johan B
Gjest
Johan B
Om det er blogging, shareville og andre kuriositeter som stjeler fokus og kapital fra Nordnet på å tilby det som er viktigst for kundene i det lange løp, nemlig lave transaksjonskostnader og lave forvaltningsavgifter, bør de kvitte seg med dette umiddelbart. Shareville er f.eks en tjeneste for de ytterst få og tilbyr ingen verdi utenom unødvendig støy og kortsiktig fokus for 90% av investorene. Om denne tjenesten stjeler fokus fra primæroppgavene til Nordnet burde den selges eller legges ned umiddelbart. Foreløpig ser det ut som at svaret på spørsmålet til Anders i tittelen på blogginnlegget er «Ingenting».
Nordnet vs Skandiabanken
Gjest
Nordnet vs Skandiabanken

Konklusjonen utifra Anders sitt svar, som forøvrig var omstendelig, er at drt per. d.d bare er å bytte til Skandiabanken. Så lenge SB tilbyr ett bedre produkt med tanke pris og brukervennlighet, og det tar lang tid før Nordnet får på plass konkurransedyktig løsning, bør en bytte. Alternativt være kunde hos både NN og SB, for så å «shoppe» de beste løsningene. Min personlige mening er at Nordnet har blitt svært passiv ift. å presse marginene for kundene. Har vært kunde i NN siden oppstart og vært superfornøyd. Det siste året har derimot mye gått galt. Dårligere brukergrensesnitt, dyrere belåning,… Les mer »

Arne
Gjest
Arne
Nå må det skje noe… skal hjelpe min bror å starte fonds sparing, tullingen har pådratt seg en millon på «høyrente» kontoen viser det seg :/ Siden han ikke er interessert i trading kun fond blir det vel S banken ja. Muligens eg slår følge.
Rupert
Gjest
Rupert
Har tidligere hjulpet flere bekjente med å opprette ASK hos Nordnet, men må om Nordnet ikke setter ned prisene tilsvarende Sbanken anbefale alle de å flytte til Sbanken. Det er enkelt og gjort med et par tastetrykk. Flytter selv min ASK til Sbanken samt min beholdning på zerokonto til Nordea dersom Nordnet ikke følger opp med hhv. priskutt fond og priskutt kurtasje ned mot Nordea sin 1kr per kjøp innen rimelig tid.
Seilerboyen
Gjest
Seilerboyen
Kommer det noen oppdatering på avgifter snart?
Kapitalisten
Gjest
Kapitalisten
Tvilsomt, de håper nok at folk skal glemme helle saken. Har avventet selv, og har nå valgt å opprette konto hos Sbanken.
Bob
Gjest
Bob
Dere har fortsatt ikke gjort noe i forhold til at Nordea satt ned kurtasje på aksjekjøp , koster ned til 1 krone pr transaksjon. Så det er ikke sikkert at det blir noen forandring på Nordnet i forhold til avgifter tenker jeg. Nordea satt vel ned de avgiftene i 2017/2018….. og https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-15/wealth-management-price-war-spikes-in-nordics-as-fees-take-a-hit
Dustete avgifter
Gjest
Dustete avgifter
Kommer ikke til å skje noen ting, bare å bytte til Sbanken. De sier akkurat det samme nå som når Nordea satte ned prisene. Også ser de at for få bytter. Sålangt synes jeg forresten Ask ser bedre ut hos Sbanken. Spareappen er også bedre ser det ut til, men den har jeg brukt lite… Til og med lett å se det skattemessige ved kontoen. 👍
Heia Sbanken
Gjest
Heia Sbanken
Da er det opprettet både ASK og spareavtaler hos Sbanken. Gikk lekende lett det. 🙂 Skulle gjerne blitt hos Nordnet med denne delen av sparingen, men ingen grunn til å betale mer for det samme. Nå er nye fondskjøp hos Sbanken, og sparingen i utbytteportefølje hos Nordea så man kan reinvestere utbyttene. Synd Nordnet er så dyre på å flytte kontoer til andre, hadde jo ikke blitt så mye igjen om det var mulig å flytte. Men superfondene er tipp topp, og dit går det fortsatt penger. 🙂 -takk for de!
Småsparer
Gjest
Småsparer
En annen ting er ved bytte av fond så får du salgskurs og kjøpskurs på samme dato i Sbanken. Det gjør du ikke hos Nordnet. Det kan bety at du taper eller vinner på bytte av fond. En risiko som en ikke tenker på. Finner ikke at en kan bytte fond på de nye sidene til Nordnet.
Sigurd
Gjest
Sigurd
Virkelig? Jeg trodde tempo kom litt an på hvilke fond man bytter og at Nordnet/Sbanken ikke styrer tempo på dette. Rart hvis man ikke kan bytte fond på de nye sidene.
Småsparer
Gjest
Småsparer

Nei, det ser ut til at ved bytte av fond hos Nordnet er det minimum to dager mellom salg og kjøp av fond. Det ene byttet gikk det tre handelsdager mellom salg og kjøp. Dette er bytte mellom store norske fondsforvaltere. Ved et bytte er samme fond, både kjøp og salg, i Sbanken og Nordnet bestilt på samme dato (Riktignok de valutasikrede utgavene i Nordnet). I Sbanken er de på fondsoversikt mens hos Nordnet er de ikke det. Nordnet er en investeringsbank og burde gi kundene en litt bedre opplevelse enn dette. Opplevelsen er at det er tryggere som kunde… Les mer »

Lene
Gjest
Lene
Jeg lurer mer på når vi får «svenskepriser» på kurtasje hos Nordnet.
Sigurd
Gjest
Sigurd

Sbanken er sta og godt er det. 🙂 Så fremst de beholder KLP og kanskje Storebrand så tror jeg det ikke er så nøye hvilke andre norske forvaltere som blir med videre? Det er nok av utenlandske forvaltere som de kan bruke som har like gode/bedre fond enn feks Skagen, Forte og DNB. Og disse utenlanske forvalterene har sikkert lite i mot at de tjener «bare» 1% på sitt fond? For dem er det sannsnlgivis 1 % eller ingenting i Norge. Spennende tider og Nordnet må helt klart gjøre noe drastisk. Jeg heller mot å bli hos Nordnet da jeg… Les mer »

Truls Petter
Gjest
Truls Petter
Ingen av de aktivt forvaltede fondene klarer å slå indeksen over tid. Så hvis du har aktivt forvaltede fond kaster du penger ut av vinduet! https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/
Sigurd
Gjest
Sigurd
Er for så vidt enig der Truls Petter. Poenget var at hvis Sbanken beholder de norske forvaltere jeg nevnte så har de det de trenger av indeksfond + aktive fond, selv om de skulle miste feks DNB og andre norske forvaltere. Feks populære DNB teknologi kan fint erstattes av BlackRock technology eller lignende, og som nevnt så vil ikke BlackRock bry seg om at de tjener «bare» 1%. Det er alltid noen som foretrekkker aktive fond. Det blir vanskelig å konkurrere mot Sbanken hvis de beholder KLP og Storebrand uten å sette ned pris ganske mye.
Nicolay
Gjest
Nicolay
Hvor lenge må vi vente på prisavklaring? Går det noe særlig mer enn 1-2 måneder starter jeg å flytte fondene
Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert