Gå til hovedinnhold

Hva gjør vi med Sbankens priskutt på fond?

For et par uker siden ble det kjent at Sbanken kutter kostnadene på over 400 fond. Vi har fått mange spørsmål fra kunder om vi vil svare på priskuttet. Vi jobber med saken.

Disse kundene tror, naturlig nok, at det er lett for Nordnet å kopiere Sbankens løsning og dermed gi lavere priser til kundene. Så enkelt er det imidlertid ikke. Det kan nemlig se ut som at Sbanken har forhastet seg. For det viser seg at flere forvaltere synes det er ugreit at Sbanken nå selger deres fond til en lavere pris enn forvalterne selv selger de samme fondene til sine egne kunder.

Forvalterne hadde ikke fått vite om prisendringen på forhånd, og vi vet at flere forvaltere nå reforhandler sine distribusjonsavtaler med Sbanken for å redusere returprovisjonen. Resultatet kan bli at kostnadene i mange av fondene ut mot kundene blir de samme som før priskuttet, men at forvalteren tar en større andel av kaken, på bekostning av distributøren (Sbanken). Eller at forvalteren rett og slett sier opp distribusjonsavtalen. Oppvakte kunder i Sbanken vil for eksempel se at Skagenfondene ikke lenger er å finne i bankens fondslister.

Vi ønsker ikke komme i en slik situasjon. Derfor bruker vi litt tid på å diskutere med forvalterne, se på ulike modeller og vurdere dette opp mot systemtilpasninger.

Så, hva er alternativene?

En alternativ prismodell for fondsdistribusjon er å innføre en nettoklassemodell for alle fond, og erstatte returprovisjonen med en plattformavgift. I Storbritannia og Nederland har dette blitt standarden, etter at landene innførte et forbud mot returprovisjon for en tid tilbake.

Med en slik løsning er vi avhengig av at forvalterne innfører netto andelsklasser for privatkunder for alle fondene sine, og det er det få som har gjort i dag. Å innføre netto andelsklasser tar tid og koster penger for forvalterne. Nye andelsklasser skal blant annet styrebehandles i forvaltningsselskapet og godkjennes av Finanstilsynet. Regn med tre til seks måneder fra man starter arbeidet, sier forvalterne.

Forvaltere som har innført netto andelsklasser for privatkunder i Norge den siste tiden har lagt nettokostnaden på 60-70 prosent av dagens markedspris, og ikke på 50 prosent – som ville være naturlig om forvalteren skal beholde samme marginer som med dagens returprovisjonsmodell. Ved å gå over til en slik nettoklassemodell så vil enten kostnadene bli høyere for kunde, eller så vil distributører som Nordnet få en mindre andel av kaken (, og forvalteren en større del). Det er et dårlig utgangspunkt dersom målsettingen er at privatkundene skal få en like god tjeneste som i dag. Med lavere marginer til oss, vil vi ha mindre penger til å lage gode tjenester (Strømmende realtidskurser, teknisk analyse med mer) og godt innhold (Shareville, Nordnetbloggen, podcast, nettmøter med mer) til kundene våre.

Vi skal levere, bare gi oss tid

Som dere forstår, er det ikke helt enkelt å lage en ny, bærekraftig prismodell som skal fungere i flere år fremover. Vi jobber med saken. Vær litt tålmodig med oss, så skal vi levere.

Vi har en tydelig ambisjon om å være en ledende aktør i det norske markedet for online aksje- og fondshandel. Skal vi ha leve opp til denne ambisjonen, må vi hele tiden tilpasse oss konkurransen og det som skjer i markedet. Men vi vil ikke forhaste oss.

Med vennlig hilsen Anders Skar

Det er kostnadsfritt å bli kunde hos Nordnet. Opprett konto i dag.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
72 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
09.01.2020 13:32

Dette vil ha en langt større effekt på Nordnet enn Sbanken. Nordnet sine marginer vil bli redusert til 1/5 av dagens nivå for DNB sine fond. I tillegg så må Sbanken sette opp prisen på sine DNB fond samtidig som de halverer sine egne inntekter. Lurer på hva dere i Nordnet tenker om DNB sitt svar i priskrigen på fond Andreas Skar?

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond/ny-andelsklasse.html?mpc=6073
https://www.dinepenger.no/penger/dnb/dnb-kutter-fondsprisene-igjen/24765943

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.01.2020 09:30

Hei Alexander. Vi jobber med ny forretningsmodell/prismodell for fond, men er fortsatt ikke helt i mål. Jeg skrev et innlegg om dette i romjuien: https://www.nordnet.no/blogg/hva-skjer-med-ny-prismodell-for-fond-oppdatering/ (Finanstilsynet er fortsatt ikke ute med sin rapport). DNB er med på å endre markedet, og de skal ha honnør for å redusere pris via egen distribusjon (fra 1,5 til 1,2), men vi er selvfølgelig provosert over at de endrer Nordnets (og andre distributører sine) marginer (og det handlingsrommet vi har å spille på med pris ut mot kunde). DNB har laget en model som passer på DNB’s inntekter og interesser, og ikke distributørene. Og… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
16.01.2020 22:40

DNB meler sin egen kake forståelig nok. Hva med å forhøre dere om bedre avtale med andre og la DNB kjøre sitt eget løp og la de være alene om å distribuere DNB-fond? 😀 Muligens lettere sagt enn gjort. DNB har ingen fond som kunder vil savne. DNB Teknologi, Health, med flere har jo blitt tilnærmet indeksnære fond og det vil kunder se etterhvert.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
17.01.2020 09:52

Skjønner jo at den er litt kjip for dere, MEN dere har fått halvparten av pengene, altså 0,75 % også. Forvaltningen har blitt dyrere, men for oss er faktisk det eneste som betyr noe totalkostnaden. Likegyldig om det går hit eller dit. De fleste gjør jobben selv og det har vært godt betalt til dere for lite jobb. Dere har jo ikke rådgivning… Når vi også tydelig har sett at deres vilje til å endre priser er blitt helt fraværende så må jo dette nesten være bra for oss kunder.. Billigere for oss, vanskeligere for deg å sende altfor gode… Les mer »

Gjest
Gjest
14.12.2019 01:38

Nå fikk Nordnet nok tid fra meg. Siden ingenting skjer så flyttes alle fond til Sbanken. Og skulle de gjøre noe har jeg mistet troen på at de klarer billigere enn Sbanken.

Konklusjon; det som kan tas ut skattefritt fra ASK flyttes, resten står igjen i Superfond. 🙂

Så gir ihvertfall ikke jeg penger til Gammelbanken Nordnet. Aksjer flyttes ifm realisasjon er inntil jeg når innskutt beløp. 🙂

Gjest
Gjest
25.11.2019 22:19

“Den 1. desember er siste frist for å flytte aksjefondene dine inn på aksjesparekonto uten å betale skatt. Vi gir deg et aldri så lite dytt i riktig retning.” Klippet fra SBanken.no. Jeg har startet måntlig sparing hos Sbanken, og avsluttet hos Nordnet. Men, siden det koster 199kr + 150kr per papir (maks 649,- per konto) har jeg foreløpig ikke flyttet de tre (3) kontoene mine. I hovedsak har jeg latt de stå, pga. lovnaden om nyheter, og kosten med flytte dere tar (!). For sparingen til minstejenta (2 år), som ikke er kommet skikkelig i gang, vil 649,- stjele… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
26.11.2019 08:30

Konto med lite på er det jo kanskje billigere å realisere fondaksjer og avslutte konto for så å bare flytte pengene. Blir jo litt skatt men bedre enn å gi pengene til Nordnet kanskje..

Jeg har beholdt barnas kontoer hos Nordnet og bytter gradvis over til superfondene på de. Kjedelig å kontoene dems delt, men ikke så kjedelig at jeg har lyst til å gi penger til Nordnet for ingenting.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
26.11.2019 09:38

Jeg hadde ikke sjekket muligheten, men gjorde det nå. Selges alle papirene, og pengene trekkes ut, er skatten mer enn de 649,- (også for minstejenta)……. Men, jeg kan selvsagt ta ut innskutt + skjermingsfradraget. Så gi ungene resterende beløp i fond hos Sbanken. Deretter samle de tre ASK kontoene jeg har til en hos Nordnet, så flytte over til Sbanken. Da har ungene beholdt alle sine penger og fortjeneste, kontoene dems hos Nordnet blitt fjernet, og jeg betaler 649,- for flytte av min konto…… Da har jeg hvertfall redusert kostnaden fra 1947,- til 649,- 🙂 ……………… Alternativ to er å… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:37

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:37

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 22:05

Hei Anders. Mitt råd, og jeg er ikke lønnet fra hverken Nordnet eller andre, er å flytte ASK’en sin dit det er billigst pt. Evt la det man har hos dere stå, åpne ny hos andre og flytte spareavtale. 🙂 Også selvfølgelig hensynta kostnadene ved flytting. Evt ta ut innskuddet og flytte det. Dere er forresten tilsynelatende dyrest og vel så det hva gjelder flytting av ASK, https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/aksjesparekonto-undersokelse-av-gebyrer/ Så kommer dere bra ut av fondsgebyrene, men det er ved hjelp av Superfondet som jo kan være litt smalt for noen. Men for all del, dere var innovative der (selvom vi… Les mer »

Gjest
Gjest
18.11.2019 09:35

Hei Anders,
det er nå snart 3 måneder siden Sbanken kuttet sine fondspriser og for en måned siden skrev du at du håpet å komme med en oppdatering i løpet av relativt kort tid. Kan vi forvente en oppdatering i løpet av 2019?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
24.11.2019 22:35

Jeg spurte han spareøkonomen i Nordnet, Bjørn Sættem, på Nordnet dagene i Radisson Sas hotellet i Bergen. Han sa fpran hele forsamlingen at ledelsen diskuterer dette fortløpende og at “de måtte vel komme med noe før jul”. Så da venter jeg på julegave fra Nordnet. Og hvis den ikke kommer så gir jeg Sbanken en julegave og flytter til de 🙂

T minus 30 days and counting

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:37

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:37

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
12.11.2019 18:10

Om det er blogging, shareville og andre kuriositeter som stjeler fokus og kapital fra Nordnet på å tilby det som er viktigst for kundene i det lange løp, nemlig lave transaksjonskostnader og lave forvaltningsavgifter, bør de kvitte seg med dette umiddelbart. Shareville er f.eks en tjeneste for de ytterst få og tilbyr ingen verdi utenom unødvendig støy og kortsiktig fokus for 90% av investorene. Om denne tjenesten stjeler fokus fra primæroppgavene til Nordnet burde den selges eller legges ned umiddelbart. Foreløpig ser det ut som at svaret på spørsmålet til Anders i tittelen på blogginnlegget er «Ingenting».

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:38

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
08.11.2019 11:35

Konklusjonen utifra Anders sitt svar, som forøvrig var omstendelig, er at drt per. d.d bare er å bytte til Skandiabanken. Så lenge SB tilbyr ett bedre produkt med tanke pris og brukervennlighet, og det tar lang tid før Nordnet får på plass konkurransedyktig løsning, bør en bytte. Alternativt være kunde hos både NN og SB, for så å «shoppe» de beste løsningene. Min personlige mening er at Nordnet har blitt svært passiv ift. å presse marginene for kundene. Har vært kunde i NN siden oppstart og vært superfornøyd. Det siste året har derimot mye gått galt. Dårligere brukergrensesnitt, dyrere belåning,… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:38

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
24.10.2019 00:01

Nå må det skje noe… skal hjelpe min bror å starte fonds sparing, tullingen har pådratt seg en millon på “høyrente” kontoen viser det seg :/ Siden han ikke er interessert i trading kun fond blir det vel S banken ja. Muligens eg slår følge.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:38

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
02.12.2019 17:02

Veldig bra svar, viktig å svare rundt prosessen, tror tausheten er det som irriterert litt. Nordnett kunder er litt mer på enn andre kunder 🙂

Gjest
Gjest
18.10.2019 14:18

Har tidligere hjulpet flere bekjente med å opprette ASK hos Nordnet, men må om Nordnet ikke setter ned prisene tilsvarende Sbanken anbefale alle de å flytte til Sbanken. Det er enkelt og gjort med et par tastetrykk. Flytter selv min ASK til Sbanken samt min beholdning på zerokonto til Nordea dersom Nordnet ikke følger opp med hhv. priskutt fond og priskutt kurtasje ned mot Nordea sin 1kr per kjøp innen rimelig tid.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:38

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
14.10.2019 12:04

Kommer det noen oppdatering på avgifter snart?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.10.2019 09:47

Tvilsomt, de håper nok at folk skal glemme helle saken. Har avventet selv, og har nå valgt å opprette konto hos Sbanken.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
16.10.2019 09:49

Vi har absolutt ikke glemt dette, og jobber med saken. Jeg håper å kunne komme med en oppdatering i løpet av relativt kort tid.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
16.10.2019 09:49

Vi har absolutt ikke glemt dette, og jobber med saken. Jeg håper å kunne komme med en oppdatering i løpet av relativt kort tid.

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
09.11.2019 10:14

Hva er relativt kort tid?

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
28.11.2019 20:39

Hei og beklager manglende oppdateringer og svar her på bloggen. Det har tatt litt lengre tid enn jeg har tenkt, men i dette tilfellet er det viktigere å gjøre ting riktig enn å gjøre ting fort. Vi forsøker selvsagt å være så raske som vi kan, for vi kjenner presset fra markedet og kundene. Men, å endre pris, og egentlig måten vi driver hele vår fondsbusiness på, er komplisert (mer enn jeg først tenkte) – både strategisk, teknisk og operasjonelt. Systemer og prosesser må støtte den valgte modellen, og det er veldig dumt å lansere en modell som vi kanskje… Les mer »

Gjest
Gjest
17.09.2019 15:26

Dere har fortsatt ikke gjort noe i forhold til at Nordea satt ned kurtasje på aksjekjøp , koster ned til 1 krone pr transaksjon. Så det er ikke sikkert at det blir noen forandring på Nordnet i forhold til avgifter tenker jeg. Nordea satt vel ned de avgiftene i 2017/2018….. og https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-15/wealth-management-price-war-spikes-in-nordics-as-fees-take-a-hit

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
24.09.2019 07:39

Kommer ikke til å skje noen ting, bare å bytte til Sbanken. De sier akkurat det samme nå som når Nordea satte ned prisene. Også ser de at for få bytter. Sålangt synes jeg forresten Ask ser bedre ut hos Sbanken. Spareappen er også bedre ser det ut til, men den har jeg brukt lite… Til og med lett å se det skattemessige ved kontoen. 👍

Gjest
Gjest
13.09.2019 19:19

Da er det opprettet både ASK og spareavtaler hos Sbanken. Gikk lekende lett det. 🙂 Skulle gjerne blitt hos Nordnet med denne delen av sparingen, men ingen grunn til å betale mer for det samme. Nå er nye fondskjøp hos Sbanken, og sparingen i utbytteportefølje hos Nordea så man kan reinvestere utbyttene.

Synd Nordnet er så dyre på å flytte kontoer til andre, hadde jo ikke blitt så mye igjen om det var mulig å flytte. Men superfondene er tipp topp, og dit går det fortsatt penger. 🙂 -takk for de!