Gå til hovedinnhold

Hvem står igjen som vinneren av elbil-industrien?

De siste årene har markedet for elbiler eksplodert og det amerikanske selskapet Tesla anses å være en stor årsak til dette. Bilindustrien er en viktig årsak til økte utslipp av CO2, og har som følge av de siste årenes klimamål blitt tvunget til å omstille seg. Nesten samtlige av de store bilprodusentene investerer for tiden i utvikling og produksjon av batteridrevne biler. For øyeblikket ligger Tesla i teten når det gjelder salg, men selskapet sliter med økonomisk lønnsomhet, og de store bilprodusentene begynner å hente inn forspranget. Vi har tatt en nærmere titt på selskapene som konkurrerer om elbilmarkedet, og ser på hvilke av disse våre kunder har mest troen på.

Tesla

Tesla per 18.10.19

Tesla anses å være pioneren innen elbilmarkedet, og med en karismatiske grunder i spissen, Elon Musk, har selskapet vært veldig populært på børsen de siste årene. Tesla har riktignok slitt med lønnsomheten, og har tidligere lansert en plan for å oppnå «bærekraftig lønnsomhet». Til tross for dette gikk det ut en fellesmail til alle ansatte i mai hvor det ble annonsert at de kun hadde kapital til å drive i ti måneder fremover, og at en plan for kostnadsbesparelse stod for tur.

Aksjekursen har vært ned med 21 % siden begynnelsen av året, men til tross for dette virker investorene overbevist om at Tesla skal snu. I samme periode har antallet eiere hos oss økt med 40 %.

Toyota

Toyota per 18.10.19

For mange virket det åpenbart at verdens største bilprodusent, Toyota, skulle ta opp jakten på Tesla når de ankom markedet for noen år siden, men det var ikke tilfellet. Som følge av stor suksess med hybridbilene Toyota Prius, som først kom ut i 1997, har selskapet investert mye i hybridbiler de siste årene. Men ettersom det er elbiler som har dominert både på tilbudssiden, hos konkurrerende selskaper, og på etterspørselssiden blant kundene, så kunngjorde selskapet tidligere i år at innen 2025 vil halvparten av alle deres solgte biler være elektriske.

Aksjen er opp 18 % så langt i år, og hos oss har selskapet fått 5 % nye eiere.

Volkswagen

Volkswagen per 18.10.19

Det er tydelig at verdens neste største bilprodusent ønsker å posisjonere seg i elbilmarkedet. For tre år siden lanserte de «Strategy 2025» der målet er å elektrifisere hele produksjonslinjen. Selskapet planlegger å ha 16 fabrikker innen 2022 som kun driver med produksjon av elbiler.

CEO Herbert Diess i VW har sagt at Tesla har et forsprang, men at de er overbevist om at de kommer til å ta igjen dette i årene som kommer.

Aksjen er opp 20 % så langt i år, men våre kunder virker ikke å være helt overbevist enda. VW har 7 % færre eiere hos oss siden årsskiftet.

BMW

BMW var med tidlig i kampen mot Tesla, og lanserte sin første elbil på markedet allerede i 2013. På den tiden var ikke selskapet klar for å produsere sine eksisterende modeller som elbiler. Derfor lanserte de BMW i3 for å se an etterspørselen på markedet. For andre merker i porteføljen, som Mini og Rolls-Royce, har selskapet foreløpig ikke satset på elbiler.

For luksusmerket Rolls-Royce har selskapet sagt at de ennå ikke er klare for denne satsingen. Mini derimot, lanserer ikke mindre enn fire elbiler i starten av 2020. BMW har bestemt seg for å skrote den videre utviklingen av i3, men planlegger å lansere hele 13 batteridrevne modeller innen 2023.

BMW-kursen er ned 4 % i år, men har samtidig fått 6 % flere eiere hos Nordnet i samme periode.

Daimler

Daimler per 18.10.19

Da selskapet Daimler nylig kunngjorde at de skulle rette fokuset mot å utvikle elektriske biler og komponenter, var Tesla-grunder Elon Musk optimistisk. Til tross for at selskapet kommer til å konkurrere med blant annet Tesla, var det ifølge Musk et steg i riktig retning for Dailmer, som en gang i tiden oppfant forbrenningsmotoren.

Selskapet står først og fremst bak merket Mercedes-Benz og har planer om å lansere deres første elektriske bil innen kort tid, den såkalte «Mercedes-Benz EQZ». Selskapet er opp 6 % så langt i år, og antallet Nordnet-aksjonærer i selskapet er uendret siden årsskifte. Til tross for at de er sent inne i kampen om elbilmarkedet så er selskapet høyt ansett for innovasjon av kjøretøy, noe som definitivt gjør dem til en utfordrer i markedet.

General Motors

GM per 18.10.19

I november i fjor kunngjorde USAs største bilprodusent, General Motors, at de ville kutte 15 % av deres ansatte og legge ned fem fabrikker rundt om i verden. Den drastiske avgjørelsen var et nødvendig steg for selskapet, og et viktig skritt for å kunne spare kostnader og samtidig doble sine investeringer i utviklingen av elektriske og selvkjørende biler. Markedet er ikke helt overbevist enda, og til tross for en kursoppgang på 8 % i år, har antallet aksjonærer hos oss falt med 4 %. Eksempler på merker som er knyttet til General Motors er Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC.

Ford

Ford per 18.10.19

USAs nest største bilprodusent, Ford, har gjort mange forsøk på å konkurrere i elbilmarkedet. Allerede i 1997 lanserte de Ford Ranger EV, men modellen slo aldri helt an, sannsynligvis på grunn av den korte rekkevidden den hadde før den måtte lades, på omkring 10 km. De senere årene har fokuset stort sett vært rettet mot modellen Ford Focus Electric. Av den har det blitt produsert 9000 eksemplarer. Modellen gikk ut av produksjon i fjor, men Ford har ikke gitt opp. Nylig annonserte selskapet at de skal konkurrer med Tesla på rekkevidde. Den nye SUVn fra Ford skal ha en rekkevidde på 600 km. Dette kan kun matches av Tesla Model S i dagens marked.

På børs er selskapet opp 19 % i år, men antallet Nordnet-aksjonærer står uendret.

Andre måter å få eksponering mot elbilmarkedet

Det er ikke bare bilprodusentene som tjener på utviklingen i elbilmarkedet. Andre selskaper som tjener godt på omstillingen i bilbransjen er selskaper som utvikler eller leverer komponenter og deler til industrien. Blant annet batteriprodusentene, og tilbydere av ladestasjoner. Disse selskapene kan det vært lurt å holde et øye med:

  • Garo – Utvikler og selger ladestasjoner
  • PowerCell – Brenselcellerselksap som utvikler el-generatorer for blant annet volvo
  • Albemarle – En av verdens største litiumprodusenter

Hva tror du om elbilmarkedet? Kommer noen av de største bilprodusentene til å utkonkurrere Tesla?.. og mangler vi noen av de viktigste aktørene i bransjen? Kommenter gjerne nedenfor 🙂

Tallene er hentet ut 18.10.2019.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer