P/E Ratio eller på norsk «pris til fortjeneste» er en av måtene til å måle verdien til en bedrift på. Formelen går ut på å dele bedriftens markedsverdi per aksje på resultatet per aksje, også kjent som EPS.
P/E Ratio: Markedsverdi per aksje / Resultat per aksje
Man bruker P/E-Ratio for å sammenligne bedrifter i samme sektor. Ulike sektorer har gjerne ulike P/E-ratios siden de opererer i ulike bransjer.
Hva forteller P/E oss?
1: Høy P/E (over gjennomsnittet): Forteller oss at investorer forventer en høy inntjening i framtiden, og at veksten vil være høy. Aksjeverdien har økt fortere enn inntjeningen i bedriften på grunn av høyere forventninger til framtiden. Kan bety at aksjen er overpriset, men ikke nødvendigvis. Dersom et selskap klarer å levere til forventninger, så kan det lønne seg å kjøpe aksjer med høy P/E.
2: Lav P/E (under gjennomsnittet): Kan forekomme når aksjeprisen faller, mens inntjeningen forblir på samme nivå. Kan bety at aksjen er underpriset.
Ulike investorer ser på ulike ting. Enkelte ønsker å investere i bedrifter med høy P/E fordi de kanskje vil vokse fort, mens andre bedrifter ønsker å investere i bedrifter med lav P/E fordi de tror at aksjen er underpriset. Denne ratioen kan hjelpe investorer med å filtrere ut aksjer som ikke passer investeringsstrategien til den enkelte investor.
Når man kjøper en aksje, så kjøper man egentlig en viss andel av den framtidige inntekten til selskapet. Selskaper som forventes å vokse fort krever en høyere pris for sine inntekter.
Hva er en god P/E?
Definisjonen av en «God P/E» er veldig vanskelig, og vanskelig å bestemme en regel for hva en god P/E er. For å forstå P/E-ratioen til et selskap, så må vi se ut på hele bransjen eller sektoren og sammenligne det med aktører som driver med det samme.
P/E-ratioen endres over tid siden den er fastsatt av aksjeprisen i telleren. Den vil derfor også kunne i enkelte perioder være under gjennomsnittet og over gjennomsnittet. Dette kan vi se i sammenheng med teknisk analyse på selskaper.
Hvordan bruke P/E?
Vel, P/E er ikke det eneste du må se på når du handler aksjer. Denne må du se på i sammenheng med andre aspekter av selskapet du analyserer. P/E ratioen fanger ikke opp blant annet gjeld, makroendringer, ledelsen i selskapet og en haug av andre faktorer som kan påvirke aksjeprisen.
Når man har hundrevis av selskaper i en sektor, så kan P/E brukes til å filtrere ut selskaper og minke universet som vi kaller aksjemarkedet. Man kan naturligvis kun bruke P/E ratioen i en investeringsstrategi, men det er kanskje lurest å bruke den som en byggestein i konklusjonen om man skal investere i et selskap eller ikke.
Hvor ofte forandrer EPS seg når du ser på nøkkeltallene til et selskap, f.eks i deres app? Er det kun etter årsoppgjøret er ferdig?
Hvilke Earnings er det som blir brukt i kalkuleringen? Før eller etter skatt?
Hei Bernard, fantastisk spørsmål og det er noe jeg kunne utdypet i innlegget. Vi bruker egentlig bunnlinjen i regnskapet,så da tar vi Resultatet etter skatt som vi da deler på antall aksjer for å finne EPS (etter skatt). Så nevneren i P/E formelen er resultat per aksje etter skatt.
Lærerikt, kanskje du kunne gjøre tilsvarende for P/B og P/S så har vi det på et sted.
Det kommer snart 🙂