Nordnetbloggen

Interessant aksje: Ocean Yield

Norge er som kjent en av verdens største shippingnasjoner. Vi har fostret store og mektige redere som John Fredriksen, Kjell Inge Røkke og Herbjørn Hansson som opp gjennom årene har gjort seg rike og mektige på verdens umettelige behov av olje, korn, tekstiler og gass. Vi vet alle at shippingsektoren er en sektor du ikke skal være aktiv i om du sliter med dårlig helse, hva om man da kan minimere risikoen samtidig som du «deltar» i bransjen? Svaret er Ocean Yield.

Ocean Yield- shipping, bank eller en obligasjon?

Om det er noe tvil, Ocean Yield er et rederi, dog med en noe spesiell løsning. Ocean Yield’s sin finurlige forretningsmodell går rett og slett ut på å kontrahere/kjøpe skip som de til gjengjeld leier ut til store og solide rederier. Dette høres kanskje ikke så spesielt ut? – Jo, det spesielle med Ocean Yield er at de kun inngår kontrakter der motparten tar all risiko, Ocean Yield leier derfor i prinsippet bare ut skipet og lar rederiet stå for mannskap, risiko og alt annet et rederi må håndtere når man skal frakte tonnasje. Derfor kan Ocean Yield oppfattes mer som en «shippingbank» som sitter på eiendeler snarere enn å drifte skip på den gode gamle måten. Forretningsmodellen er såpass enkel at jeg under har ramset opp 4 enkle punkter som oppsummerer selskapets daglige og fremtidige virke:

  • Selskapet har en moderne flåte av nye skip innenfor oljeservice, kjemikalie- og containerfrakt
  • Kontraktene som inngås med en motpart har mellom 5-12 års løpetid (dette sikrer lang og god inntjening for selskapet- derav mulig og ha solide utbytter)
  • Lav operasjonell risiko- Ocean Yield har ikke et eget mannskap, men lar motparten stille med ansatte for å drifte skipet
  • Med tiden ønsker de å være en bred aktør med skip innenfor de fleste sektorer av shipping for å kunne «spille på flere hester» i markedet

Så til selve kjernen, hva er det selskapet tjener penger på?

Det er primært utleie av skip til andre rederier Ocean Yield tjener penger på. Man kan i prinsippet sammenligne de litt med Hertz eller Avis bilutleie, forretningsmodellen er tilnærmet lik, dog med noe større farkoster enn den skarve Toyotaen du og jeg ville leid derfra. Men fra en liten digresjon til en det som er viktig: selskapet leier altså ut sine skip til solide motparter på kontrakter med en gjennomsnittlig lengde av 11,4 pr i snitt per kontrakt. Dette gir DEG som aksjonær den sikkerheten du trenger i form av at selskapet vil ha en solid backlog av inntekter som renner inn måned for måned.

Flåten til Ocean Yield består per Q3 2018 av 57 forholdsvis nye skip med en snittleie på 11,2 år. Av disse 57 skipene har man skip i 7 underkategorier som er beskrevet i tabellen fra selskapet nedenfor.

Hvorfor skal man investere i Ocean Yield når man bare kan kjøpe et rederi isteden?

Det første jeg vil trekke frem er diversifisering. Ved å investere i Ocean Yield kan du delta i flere deler av shippingsektoren, alt i fra LPG-gassrederier til vanlig biltransport. På den måten blir du litt mer «sikret» om et av markedene skulle oppleve et dramatisk fall i rater. En annen faktor som kanskje ikke er like kjent er at Aker med Kjell Inge Røkke er største aksjonær. Det gir et signal til banker og kreditorer at selskapet har sterke eiere med kapital i bakhånd om det skulle komme en regnværsdag. Dette er også mye av grunnen til at Ocean Yield «funder» seg billigere enn mange andre rederier som bedriver befraktning, noe som er særs viktig om man har planer om å ekspandere og kontrahere nye skip.

Lars Solbakken og hans team har også vist seg som å være ordentlige «kremmere» som har sans for risikostyring og fornuftig vekst i selskapet. i Den tiden jeg har fulgt selskapet (siden de kom på børs) har de enda ikke gått i fella som omtrent alle andre redere gjør: kontrahere skip som ville sjømenn. Derfor kan Ocean Yield, allerede før de tar levering på et nytt skip, ha leasingkontrakten signert fra motpart og bare vente på at pengene ruller inn i kassa- kort og godt genialt, er det ikke?

«Ingen» risiko i Ocean Yield sa du?

  1. Oljeprisen (supplydelen)
    Vi har alle vært vitne til oljeprisens nedgang fra og med 2014 til 2016, før vi nå er oppe på midten av 70 USD. Til tross for at landets fremste eksperter ligger med estimater på 70-80 USD for oljeprisen frem i tid, ser supplymarkedet fortsatt tungt ut. Dette kan ha påvirkning på supply-rederiene som Ocean Yield har avtaler med.
  2. Motpartsrisiko
    Med vedvarende lave råvarepriser kan rederiene som leier båtene av Ocean Yield komme opp i likviditetsproblemer.  For eksempel forhandler de nå om den viktige FPSO Dhirubhai kontrakten. Dette blir nok tematikken fremover også.
  3. Finansiering 
    Skipene som Ocean Yield kontraherer er dyre og koster fra 300-700 millioner NOK avhengig av teknologi (LPG/supply skip er dyrere en tørrlast for eksempel). Dette krever naturlig nok mye kapital. Ocean Yield har en egenkapitalgrad på 35%, ellerman kan snu på det og å si at selskapet har en gjeldsgrad på 65%. Dette gjør at de er sårbare om bankene skulle skrumpe inn lån eller om det skulle komme en eventuell rentehevning.

Finansielle detaljer om Ocean Yield

Ocean Yield er et gjennomgående solid selskap som både kan vise til solid vekst i inntjeningen og i utbytte. De profilerer seg som et utbytteselskap og deres forretningsmodell er basert på lange utleiekontrakter med solide rederier som tillater de å kunne opprettholde og øke både inntjening og dividende i tiden fremover. Forutsatt at alt går etter planen og at ikke shippingmarkedet tar helt kvelden.

Under har jeg satt opp en tabell over de viktigste finansielle nøkkeltallene for fremtiden. Dette er estimater basert på Factset sine konsensusestimater som er hentet fra Infront. Forutsetninger er: 1: Aksjekurs: 65 kr, 2: Antall aksjer i selskapet: 159 351 432. Dette gir en markedsverdi (Market Cap) på:65 kr* 159 351 432= 10 357 843080 Millioner Norske Kroner – 10,35 MRD NOK.

Utbytte

Av grafen ser man at Ocean Yield har levert et utbytte i 21(!) kvartaler på rad. I tillegg er dette regnet i Amerikanske Dollar som vi alle vet har vært lukrativt for oss Norske investorer i mange år nå. I skrivende stund har selskapet et dividende yield på 9,9% jamfør dagens kurs på 65kr. Dette er ekstremt bra og det forundrer meg egentlig at selskapet kan bli priset slik i et marked som skriker etter avkastning. Mye av grunnen til dette er vel nettopp markedet Ocean Yield opererer innen: Shipping! Her er mange skeptiske jamfør den sykliske industrien og jeg tror ikke alle investorer har fått med seg forretningsmodellen deres. Derimot tror jeg at DU som privatinvestor kan gjøre et smart taktisk valg å studere dette selskapet, du har trass alt en «dividende beskyttelse» tett oppunder 10%, så du trenger i grunnen ikke være nervøs om aksjen skulle noen prosenter om du tar på deg de litt lengre brillene.

Skal man kjøpe som en full sjømann eller ha den opp til vurdering?

Uten at jeg skal komme med noe spesifikt råd så vil jeg i alle fall anbefale DEG som investor å ta en nærmere titt på selskapet. Skal man bygge en solid «allværs portefølje» er det alltid fint å vite at man har en form for sikkerhet i porteføljen. Dette kan for eksempel gjøres med en utbytte-aksje som Ocean Yield. Utbytte gir deg også en «beskyttelse» som gjør at du slipper å sitte med hjertet i halsen om aksjen skulle falle på kort sikt.

Selskapet er godt finansiert, med sterke eiere og en veldig god og offensiv ledelse. Jeg tror du kan gjøre verre ting i aksjemarkedet enn å investere i Ocean Yield på disse nivåene.

“The fishermen know that the sea is dangerous and the storm terrible, but they have never found these dangers sufficient reason for remaining ashore.” – Vincent van Gogh

Disclaimer: Mine innlegg skal på ingen måte tolkes som kjøps- eller salgsanbefalinger, men snarere som å gi leseren en innsikt og kunnskap i om sparing og investeringer. Jeg eier ingen aksjer i selskaper som blir nevnt i denne analysen.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

4
Skriv en kommentar

avatar
nyeste eldste mest stemmer
chris
Gjest
chris

Den store elefanten i rommet her er Dhirubhai-1. Når kontrakt eller salg blir avklart så kommer denne til gå. Alternativt kan det komme kutt i utbytte hvis den blir liggende i opplag som kan ha en tilsvarende negativ effekt på kursen.

Mads
Gjest
Mads

Flott analyse!
Hva med å se litt nærmere på SSG?

Øivind Svenning
Gjest
Øivind Svenning

Liker Ovean Yeld godt, men har onvestert tungt i Aker ASA. Er det da noe poeng å ha OY i tillegg?

Nordnets Investorbrev
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.

Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert