At det endelig er flere selskaper som børsnoteres er et tegn på at aksjemarkedene er friskmeldt og at prisingen av aksjer begynner å nærme seg mer normale nivåer. Vi får mange henvendelser fra kunder i forbindelse med emisjoner og nynoteringer. Derfor forsøker vi nå noe nytt her på bloggen. Vi inviterer derfor til nettmøte med Western Bulks toppledelse ifm. at selskapet søker om notering på Oslo Børs. Skriv inn dine spørsmål i kommentarfeltet innen mandag 14. oktober kl. 16 – svarene publiseres tirsdag 15. oktober.
For å pirre nysgjerrighet og stimulere til spørsmål følger litt info om selskapet under.
Om Western Bulk
Western Bulk er riktignok en av verdens ledende tørrbulkoperatører og verdens 3. største operatør av Supramax-skip, og kontrollerer 135 skip, men selskapet er ikke som andre shippingselskaper. Fremfor å fokusere på eierskap i stål, kraner og ankre, lever selskapet av å drifte skipene. De har et tradingorientert forretningsmodell der målsetningen er å utnytte flåten mest mulig effektivt, og dra nytte av prisforskjeller i de ulike markedene selskapet opererer i. Med andre ord ikke ulik forretningsmodell enn typiske råvaretradere eller meglervirksomheter.
En slik operatør har en naturlig plass i midten av aktørene i shippingmarkedet. På den ene siden tilbyr de skipseiere forutsigbare og fornuftige leieinntekter for skipene. På den andre siden tilbyr de kunder med transportbehov transporttjenester. I begge ender av operatørvirksomheten finnes det store markeder; markedet for skipsleie og markedet for transporttjenester (frakt). Her forsøker operatøren å tjene en margin, eller forskjellen mellom innleiekostnaden og transportinntekten. Og det er i disse markedene at Western Bulk bruker sin tradingtilnærming – ved å kjøpe og selge opsjoner tilpasses eksponeringen til selskapets forventninger om framtidig markedsutvikling.
En titt på de historiske resultatene viser at denne forretningsmodellen har gitt solide finansielle resultater gjennom både opp- og nedturer; ja kanskje gjennom det som har vært en av de mest utfordrende perioder noensinne for rårvareshippingmarkedet. Dette har igjen gitt stabile utbytter.
Mange mener nå at stormen i shippingmarkedene er i ferd med å stilne; ratene skal opp. Det vil være spennende for aksjen, for i tillegg til den stabile kontantstrømmen, er selskapet godt posisjonert for rateoppturen på grunn av sin tradingmodell; de har et betydelig antall opsjoner for innleie av skipsdøgn til rater som kan vise seg å være meget gunstige.
Det høres kanskje komplisert ut? Eller bare spennende? Du har i alle fall nå sjansen til å stille spørsmålene til ledelsen! Skriv inn dine spørsmål i kommentarfeltet innen mandag 14. oktober kl. 16 – svarene publiseres tirsdag 15. oktober.
Det Kistefos-eide selskapet opplyser for øvrig at det planlegger å tilby mellom 43,3 og 62,4 millioner aksjer i markedet til et indikativt prisintervall på mellom 15 – 22 kroner per aksje. Privatinvestorer tilbys en kontaktrabatt på 1 500 kroner aksjekjøp for 10 500 kroner eller mer. Tegningsfristen er 17. oktober kl. 12:00, med forventet notering av aksjene på Oslo Børs rundt 24. oktober.
Du finner prospektet på Paretos hjemmeside.
Tegning skjer via VPS eller via skjema på Paretos hjemmeside.
Se også innlegg fra Richard Paulsen den 7. oktober om den planlagte børsnoteringen.
Mvh/Anders