Nordnetbloggen
Richard Paulsen
Gründer/Skribent

Morgenrapport Onsdag

Morgenrapport Onsdag


Nikkei -0.42%  Shanghai -0.21% S&P500 -0.03% DAX futures -0.03%

En forsåvidt rolig dag i markedet, med litt gryende tendenser til nedsidevolatilitet. Hovedindeksen holder stand, godt hjulpet av oljeprisen. USA tråkker vann om dagen, og trenger drahjelp fra lokomotivene i tech for å komme seg videre.
Asias ledende indekser kommer noe ned på stigende oljepriser, og i påvente av kinesisk makro.
KPI fra USA og Kina, samt lånestatistikk fra Kina er den mest fremtredende makroen for dagen.

Donald gjorde akkurat det mange trodde, og opphevet atomavtalen med Iran. Tidligere sanksjoner kommer tilbake i effekt umiddelbart, og amerikanske selskaper har mellom 90 og 180 dager på å trappe ned eksisterende forretninger der. Iran svarer med å brenne et amerikansk papirflagg i parliamentet.
Boeing, Airbus, og Total er de som har tegnet de største avtalene med landet siden sanksjonene falt, men også Volkswagen, Renault og Peugeot har avtaler om å bygge produksjon i landet.
UK, Tyskland og Frankrike har alle gått ut og sagt de har ambisjoner om å opprettholde avtalen med Iran, såfremt de holder seg innenfor rammene. Dette er også hjemlandene til brorparten av selskapene nevnt over.

Saudi Arabia var, ikke overraskende, tidlig ute med å si at de er villige til å dekke opp for bortfallet av iransk olje, men ettersom nesten samtlige av Irans største importører av olje fortsatt vil opprettholde avtalen, så ser det ikke ut til at effekten vil bli nevnverdig stor.

Med Brent over $75 så er sektoren igjen i godt driv. Selskapene har gått fra å lagge det generelle markedet, til nå å ligge bra forran. De selskapene som har vært flinkest til å kutte kostnader og opprettholdt ordreboken kan fortsatt på mange måter anses som billige. Skulle oljeprisen og sentimentet holde seg ved like i et kvartal eller to til, så kan plutselig rigg og supply merke en økt investeringsvilje.

Volatiliteten i Norwegian holder seg ved like, da IAG ikke har gitt helt opp enda.
Skulle Norwegian gjennomføre salg av 140 fly, som planlagt, så er selskapet ikke lenger like attraktivt, og vil også ha mer enn bra nok finansielle muskler til å stå på egne ben.
Det Norwegian derimot kunne hatt veldig godt av, det er IAG sine tips på hvordan man skal tjene penger på trans atlantiske ruter. IAG har i snitt 14% operasjonell margin på denne ruten, noe som er en sterk kontrast til Norwegian sine negative 9.3%. Her er det altsår om for forbedring.
Ettersom Norwegian ikke har gått offentlig ut med vilkårene, så er det fortsatt en vesentlig vei å gå før man har noe som Kjos mener er godt nok.

Thomas Mathisen

Nordnetbloggen.no    Nestehelg.no    BizBot.no    @richardpaulsen

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Skriv en kommentar

avatar
Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.