Nordnetbloggen

Norwegian og SAS flyr på aksjonærenes regning

Det stormer friskt rundt flyselskapet Norwegian Air Shuttle i disse dager. I skrivende stund er konflikten/streiken i selskapet ennå ikke avgjort, og effekten på selskapets fremtid er usikker. Men er flybransjen i det hele tatt noe en investor bør eie?

Dette er et interessant spørsmål, som jeg omtalte på Økonominyhetene på TV2 Nyhetskanalen denne fredag. Der kunne jeg sitere verdens mest kjente investor Warren Buffet som har uttalt seg meget presist om flybransjen i flere intervjuer. Oversettelsen er min egen:

«…flybransjen har vært ekstraordinær. Den har spist kapital som nesten ingen annen bransje de siste 100 år, og folk kommer stadig tilbake og putter mer penger inn i den. Den har store faste kostnader, sterke fagforeninger og ekstrem priskonkurranse. Dette er ingen god oppskrift for suksess«. Warren Buffet til The Telegraph 2002.

I et annet intervju sier han også dette: «Den verste type business er den som vokser kraftig, trenger påfyll av store mengder kapital for å opprettholde veksten, og ender opp med å tjene lite eller ingen penger. Tenk flyselskaper: Her har har det vært umulig å opprettholde en varig konkurransefordel siden brødrene Wright (de som oppfant flyet, red.adm)»

Brødrene Wright i 1910. De fikk til den første skikkelige flymaskin. I følge Buffet... to dyre karer.
Brødrene Wright i 1910. De fikk til den første skikkelige flymaskin. I følge Buffet… to dyre karer.

I 1992 hadde Buffet regnet gjennom tallene for hvor store verdier som var skapt av alle flyselskaper i USA siden tidenens morgen summert. Det var i følge han eksakt null. Jeg har ikke etterregnet, men Buffet er ikke kjent for å ha en dårlig kalkulator. Mitt syn er at luftfart selvsagt har vært bra for menneskeheten og verdensøkonomien, men det er meget mulig den økonomiske fordelen har gått til forbrukeren og til andre bransjer som trenger transport.

Buffet er ikke den eneste som er kritisk. Her er noen flere fine sitater:

Flysitat 1Flysitat 2

Alle sitater er fra http://www.skygod.com/quotes/airline.html
Alle sitater er fra http://www.skygod.com/quotes/airline.html

Jeg har lite å tilføre etter disse sitater, annet enn at flyaksjer som Norwegian kan være artige tradingaksjer, og det er fint at det fins slike selskaper slik at man kan få reist med fly. Men…. det er veldig mye lettere å finne andre aksjer å plukke for en langsiktig portefølje dersom man er interessert i å tjene penger.

For tjene penger…. Norwegian Air Shuttle presenterte omtrent en milliard i negativt resultat i Q4 for et par uker siden. SAS presenterte nesten en milliard i tap i samme kvartal i dag. 2 milliarder…. Om du sitter og mater en tohundrelapp inn i peisen hvert eneste sekund hele døgnet, 7 dager i uken så vil du allikevel ikke klare å brenne 2 milliarder på et kvartal. Du trenger faktisk 33 uker. Mer enn to kvartal. Dette er myyyye penger. Når skal de tjene de inn igjen? Eller er spørsmålet heller når kommer neste emisjon?

Kilde Infinancials, eiet av Infront.
Kilde Infinancials, eiet av Infront.

Man kan gå videre og se på flere detaljer i selskapmodeller eller detaljer i tall fra flyselskapene, men hvorfor? Det er et meget stort utvalg av selskaper med gode balanser og gode resultater tilgjengelig for investorer. Hvorfor mate bålet med mer penger?

Men, men. Jeg er imponert over hva Kjos og Norwegian har fått til. Jeg ønsker de lykke til videre. Det er også flott at noen investorer er villig til å finansiere billige flybilletter for meg og andre. Tusen takk.

 

Toppbilde fra Wikimedia Commons.

_________________________________

PS: Mine innlegg er ment å gi informasjon og innsikt, og er ikke å tolke som en direkte kjøps- eller salgsanbefaling. Posisjoner man tar i markedet må tilpasses den enkelte type investor/sparer. Les gjerne også Sparevettreglene og Investorvettreglene for mine anbefalinger på investoradferd. For alle mine innlegg og kommentarer, følg meg på Twitter@KarlNordnet Bør noen du kjenner også lese dette innlegget? Bruk linkene under for å dele det videre.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

39
Skriv en kommentar

avatar
nyeste eldste mest stemmer
Gjest
Gjest
No har eg sett på klippet mange ganger, du tar jo faktisk initiativ til kommentaren, du seier» Bjørn Kjos tar feil, man trenger ikke piloter,….flyene både letter og lander av computere i dag». Vi snakker nok ikkje om tre sekunder ut av kontekst, men fin bortforklaring, det skal du ha!
Gjest
Gjest

Hei, alle og takk for engasjementet. Jeg uttalte meg noe upresist på TV og høster både berettiget og uberettiget kritikk for det. Jeg regner med at en del av pilotene som kommenterer her gjør det fordi de har sett et kort TV-klipp som YS-lederen Vegard Einan la ut i sin Facebook-feed. Jeg kommenterte i samme feed at jeg fant det oppsiktsvekkende at en av norges mest fremtredende fagforeningsledere valgte å offentliggjøre direkte usannheter i et offentlig medium. Han skrev at jeg var «flyekspert», noe han vet er feil. Jeg var på TV2 for å kommentere investeringer, og TV2 ville gjerne… Les mer »

Gjest
Gjest

Som streikende har jeg faktisk tid til noen ord. Autopilot har vi hatt siden krigens dager, derav mer pålitelig i dag. Uten den kunne vi aldri ha arbeidet opptil 900 flytimer pr år. Det er et verktøy med ulike funksjoner i mange nivåer/dimensjoner og frigir mental kapasitet. CAT3A landing benyttes svært sjeldent. Systemet har vi hatt i mange tiår. Dette kan ikke benyttes under dårlig vær, som vinterstormer – noe vi har nok av. Kun ved redusert tåkesikt ned til 200 meter med vindbegrensinger. Da er det også påkrevet. For å kunne lande må både flyplass og fly være utstyrt,… Les mer »

Gjest
Gjest

Takk for grundig svar. Du har helt rett. Problemstillingen jeg ville lufte er egenltig en vi ser i mange sektorer (de fleste) og som har vært et av mine hovedtemaer ved investorkvelder, og det er automatiseringen av produksjon. I finans har vi mye av det. Mesteparten av handlene en vanlig børsdag gjøres av computere, og den raskest voksende del av forvaltningsverden er også computerstyrt (som alle ETF’er, og indeksfond som vårt eget Superfondet Norge). Jeg mener ikke at mennesker blir overflødige eller at man kommer til å fly uten piloter i passasjertrafikk i nær fremtid. Men computerne tar en stadig… Les mer »

Gjest
Gjest
Brødrene Wright, var det ikke de som oppfant den første computer som kunne fly?
Gjest
Gjest
Jag har hört att man inte behöver investeringsekonomer. Nästan all aktiehandel sker ju med datorer och robothandel… Kul att du skryter med ditt eget tv-framträdande. Det var länge sedan jag skrattat så mycket! Skämt åsido, kan inte du som kan det där med siffror plocka fram varför Norwegian plötsligt gjorde enorm förlust i Q4, det bästa kvartalet i flygbranchen. Detta är en högst frivillig och uträknad förlust och marknadsmanupulation, något som är olagligt… Nu blankas det hej vilt med Kjos aktier, har ni inga börsregler i Norge? Vad tycker övriga aktieägare? Mvh, Svensk pilot som jobbar i Norge
Gjest
Gjest
Takk. Se over for noe svar. Ellers trenger man jo ikke mange investeringsøkonomer, forvaltere, rådgivere og meglere. Disse rollene har jo faktisk blitt tatt av computere. Jeg oppfordrer faktisk folk til å la en computer styre sine investeringer. Det kalles Indeksfond, og er billig og bra. Setter du på autotrekk i månedlig sparing er det faktisk maskiner som styrer dine investeringer hele veien fra A til Å, og det kommer til å gi deg et godt resultat.
Gjest
Gjest
Skjønner at pilotene ikke er på jobb ihvertfall…
Gjest
Gjest
Jeg håper streiken snart er over slik at pilotene kan komme tilbake på jobb. For ytterligere kommentar på den populære TV-opptredenen så se lenger opp.
Gjest
Gjest
Mange piloter her som ikke har noe bedre å finne på enn å poste blogg-kommentarer 🙂
Gjest
Gjest
Jeg kom innom her på bloggen din for å se om du kanskje hadde delt noe av din kunnskap om hvordan disse computerene i flyene virker, men jeg ser at du har valgt å ikke legge dette ut her. Jeg skjønner jo det, for man gir jo ikke bort gull gratis. Det vet jo til og med en fondsmegler. Tilbyr du kanskje computerkurs som jeg kan melde meg på? Det ville gjort hverdagen min veldig mye lettere hvis jeg lærte meg dette. Jeg er tilgjenglig på flyingforpeanuts@noemploymentforyou.com Mvh Lærevillig pilot
Gjest
Gjest
Takk for engasjement. Er du pilot så kjenner du sikkert til ILS, Autoland, CAT III og autopilot bedre enn de fleste. Se utdyping lenger opp.
Gjest
Gjest
ha ha vilken idiot till expert du är!
Gjest
Gjest
Takk for engasjement. Kom gjerne med en mer utdypende kommentar neste gang. Om du har sett TV-klippet fagforeningsleder Vegard Einan la ut på sin Facebook-feed så har du blitt forledet. Se kommentar over.
Gjest
Gjest
«Trenger ikke piloter, man har jo computere» HAHAHA «Trenger ikke spare- og investeringsøkonomer, man har jo sparegris»
Gjest
Gjest
Det stemmer, men sparegris er ikke noe å anbefale. Jeg oppfordrer faktisk folk til å la en computer styre sine investeringer. Det kalles Indeksfond, og er billig og bra. Setter du på autotrekk i månedlig sparing er det sannelig maskiner som styrer dine investeringer hele veien fra A til Å, og det kommer til å gi deg et godt resultat etter som årene går. Se forøvrig mer utdypende kommentar om TV og flyvning lenger opp.
Gjest
Gjest
Hei Karl Oscar. Som langsiktig investor burde man nok unngå flybransjen. Jeg er helt enig med deg om dette. Det gjelder å finne bransjer, hvor det er et godt økosystem for hele bransjen. Det er bedre å investere i et selskap med en nummer to posisjon i en solid bransje, enn å investere i lederen i en dårlig bransje. Flybransjen har en karakteristikk som i alt for stor grad er preget av commodity-prices og det vil man, som investor, unngå. Buffetts ord oppsummerer det ganske godt.
Gjest
Gjest
Takk for at du dreit deg ut internasjonalt i dag! Det var virkelig fantastisk å se på! One for the record books!
Gjest
Gjest
Takk. Jeg uttalte meg upresist og har fått berettiget kritikk. Det har dog blitt forsterket av direkte feilaktige kommentarer fra en YS-leder. Se utdyping lenger opp.
Gjest
Gjest
Skal si deg fakta; å erstatte 700 piloter som er kvalifiserte tar 2-3 år.
Gjest
Gjest
computerstreik ha ha ha… You funny man !
Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert