Hva er faktorer, hvilke finnes og hva innebærer de?
(fra 03:07) Ole Jakob og hans team jobber med 60 faktorer for å forstå prisingen i markedet. Historisk så er det disse faktorene som forklarer hvorfor selskaper har generert meravkastning i markedet. I akademia, litteratur og i forskningen så grupperes disse faktorene for vår egen forståelse i gruppene VALUE – GROWTH – PROFITABILITY – MOMENTUM – RISK – QUALITY. Anders og Ole Jakob går igjennom disse grupperingene/faktorområdene og stilartene, og ser dessuten på faktorene MAKRO og SEKTORER som også er viktige ifølge Ole Jakob.
Markedssyn & faktorer for meravkastning
(fra 22:42) Basert på faktormodellen til Ole Jakob og teamet så går vi inn på hvordan det ser ut i markedet nå – hva er deres markedssyn, hvilke faktorer er “in favor” – og det blir snakk om faren for korreksjon i markedet. Videre så går Anders og Ole Jakob igjennom de ulike faktorene value, growth, profitability, momentum, risk, quality, macro og sektorer i større detalj. Ole Jakob peker på interessante trender, faktorer som skiller seg ut, hva som har vært populært historisk, hva som har funket historisk og hva han tror vil fungerer i tiden som kommer. Du får blant annet høre mer om de spennende funnene og påstandene Ole Jakob kommer med: Verdiinvesteringer har ikke funket sine finanskrisen, det kan hende vi ser enden på dividend investing, vekst-aksjer har bare funket i korte perioder, markedene har preferert selskaper med gjeld den siste tiden m.m.
Hør forrige episode av #pengepodden: Børsnoterte fond (ETFer) – indeksfondenes ukjente storebror