Gå til hovedinnhold

“Sissener tar feil angående Tesla!”

Even Aas-Eng står bak Venture Factory og har nettopp utgitt boken Tidens Tegn. Han har investert penger i ulike IT aksjer på børsen, han mener Jan Petter Sissener tar feil om Tesla og han har en klar mening om fremtiden til Schibsted. I lys av den kraftige dommen Jan Petter Sissener felte over børsraketten Tesla på siste utgave av #Pengepodden, har jeg  tatt en prat med den driftige entreprenøren Even om hvordan han investerer.

Tar Jan Petter Sissener feil om Tesla?

– Sissener tror han shorter en bilprodusent, det han shorter et av de mest spennende teknologiselskaper vi har i dag. De er i ferd med å snu to bransjer på hodet; energi og transport. Tesla har allerede endre bilbransjen, da det nå er kun el-biler som gjelder. Sissener mener at de andre bilprodusentene vil utkonkurrere Tesla, men der vil jeg trekke frem et lignende selskap som heter Apple. For akkurat 10 år siden lanserte de den første iphonen, puttet internett i lomma på den velstående delen av verden. Steve Ballmer uttalte at denne telefonen aldri kom til å ta en seriøs markedsandel. Da var Apple en utfordrer som satset hardt på nye vertikaler (apper), overlegen teknologi og design. Der er Tesla i dag.

– Store bilselskaper i dag må kannibalisere store inntektstrømmer for å innovere, det gjør ikke Tesla. Jeg investerer med 10 års horisont, og om 10 år tror jeg Tesla er et av verdens mest verdifulle selskaper. Min niese får aksjer i Tesla til jul og bursdag, og når hun er voksen har Sissener tatt feil og hun kan le hele veien til banken.

Du har kjøpt bådeSnapchat og Facebook, hvorfor ikke Alphabet?

– Jeg lever av online markedsføring og har inngående kunnskap om temaet som fagmann i bransjen. Jeg kjøpte aksjer i Facebook på 30 dollar, fordi jeg var overbevist om at vi stod foran en revolusjon innenfor markedsføring. Analytikerkorpset hadde ikke filla peiling, og forstod ikke at hvis det var noen som skulle vinne “reklame på mobil” så var det Facebook, ikke nettavisene.

– Å annonsere på Facebook skaper etterspørsel etter et produkt, annonser i Google sin søkemotor plukker opp etterspørsel som allerede er skapt. Førstnevnte er viktigere for verdens annonsører og de kommer til å pøse penger inn i Facebook og jeg tror Facebook på 500 milliarder USD tar igjen markedsverdien til Google på 700 milliarder USD. Når det er sagt så tror jeg at Alphabet også er en særdeles god investering, bare ikke like stor oppside som Facebook

– Snapchat hadde jeg null tro på, men i høst kjøpte jeg Snap aksjer på 13.20 usd. Årsaken til at jeg var negativ var at de ikke hadde et skalerbart annonseprodukt da de ble børsnotert, men i sommer lanserte de første versjon og nå kan alle glede seg over å få relevant reklame mellom hver snap. Reklamen er ikke spesielt god ennå, men det er annonsørenes feil og ikke Snap!

– Når produktet modnes blir reklamen bedre, konkurransen større og prisene høyere.  Kortsiktig vil topplinjen øke betraktelig og det tror jeg løfter aksjekursen. På lang sikt er jeg fortsatt usikker, da konkurransen med Instagram og Facebook blir beinhard og Snap kan fort bli Twitter hvis brukerveksten stagnerer.

Hva er dine tanker rundt mediemarkedet og Schibsted?

– Prisen på Schibsted er nå kun relatert til online classifieds segmentet og det har jeg ikke noe jeg har tro på de neste 10 årene. Det er ikke FB marketplace som dreper Schibsted, men hele FB sitt annonseverktøy og surfevanene til publikum. Selskapet satser alt på å vinne online classifieds i et globalt marked, som kan bli utdatert før de rekker å kapitalisere på posisjonen.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer