Gå til hovedinnhold

Slik påvirkes du av markedspsykologien

Anser du deg selv som rasjonell? Tror du at alle andre investorer er det? Hvis det hadde vært tilfelle hadde aksjemarkedet vært mye enklere å forholde seg til. Faktum er at alle er styrt av følelser på en eller annen måte. I aksjemarkedet er det særlig frykt og grådighet som gjelder. I denne videoen og blogginnlegget tar vi for oss hvordan investorpsykologi kan påvirke deg.

Markedspsykologien påvirker oss: Se vårt nettmøte om investorpsykologi med Roger Kristiansen fra taktiskinside.com.

Frykt og grådighet styrer

I et bullmarked øker risikovilligheten betraktelig, og du ønsker gjerne belånings- eller gearing-produkter for å tilfredsstille din egen grådighet med enda større avkastning. Når markedet går ned og vi går inn i et bearmarked snur gjerne psykologien. Da kommer frykten, og du vil helst ha pengene under puta. Dette må du som investor forholde deg til. Det rasjonelle hadde jo vært å låne opp porteføljen på bunnen, men det skjer altså ikke. Selv om du anser deg selv som veldig rasjonell, så er ikke alltid markedet det. Som investor er det viktig at du har et bevisst forhold til dette. Husk at «Markedet kan være irrasjonelt lengre enn du kan være likvid».

Jeg husker tilbake til da jeg startet som ung aksjemegler. Da var jeg kun opptatt av nøkkeltall og økonomiske fakta – hva som hva billig og hva som var dyrt. En kollega kom en gang bort til meg og sa «du bør ikke kjøpe Hydro på 25, men vente til den stiger til 28!». Jeg trodde helt seriøst han drev ap med meg. Jeg var siviløkonom og forholdt meg til tall og rasjonelle størrelser. Hva som var billig og hva som var dyrt. Det var for meg åpenbart at Hydro på 28 var et dårligere kjøp enn Hydro på 25. Jeg skjønte ikke resonnementet. Det jeg undervurderte var min kollegas evne til å lese markedspsykologien i markedet. Han var ikke villig til å ta risikoen på å kjøpe aksjen før han fikk se at «psykologien» i aksjen var positiv, og flere enn han så at det var billig. Dette er psykologi, og en viktig faktor i aksjemarkedet. Man må ha begge deler intakt for å skape kursbevegelser. Det nytter ikke at en aksje er fundamentalt billig hvis ingen andre kjøper den. Da blir den liggende på stedet hvil.


Se også Marcus Hippes innlegg om Markedspsykologien

Hvordan skal du tolke markedspsykologien?

Å forstå markedspsykologien kunne nesten vært en utdannelse. Dog er det i akademiske miljøer i Norge er det fortsatt ikke stuerent å snakke om teknisk analyse. I USA har de en helt annen holdning til å tolke grafer og analysere psykologien i aksjemarkedet. Det finnes mange parameter og fremgangsmåter for å måle psykologien i en aksje, og vel så mange måter å bruke den til din fordel. Dessverre finnes det ikke noen eksakt vitenskap på dette.

På nettmøtet, som ble holdt for Nordnets Private Banking-kunder, tar Roger Kristiansen fra taktiskinside.com, for seg ulike tolkningsalternativer i aksjemarkedet. Han går også gjennom et konkret eksempel, hvordan han tolket og agerte i henhold til psykologien på en enkelt aksje.

Se også Roger Kristiansens artikkel om Investorpsykologi – Bruker DNO som “live” eksempel!

Nordnet Private Banking er en tjeneste og fordelsprogram for den moderne millionæren med over 2,5 millioner kroner i plasserbar formue. Vil du høre mer om Nordnet Private Banking og hva vi kan tilby deg? Ta kontakt med meg på e-post, telefon 23333019 eller finn ut mer her.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer