Gå til hovedinnhold

Spotify skal på børs!


Dette innlegget er skrevet av tidligere investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

Spotify er verdens største streamingtjeneste for musikk. En ting mange kanskje ikke vet er at Spotify er et svensk selskap. Tjenesten har imponerende 159 millioner brukere, hvorav 71 millioner er betalende kunder. Til sammenligning har Netflix 108 millioner brukere, bare for å sette det i perspektiv. Spotify ble grunnlagt i 2006 av Daniel Ek og Martin Lorentzon, og tjenesten ble lansert i 2008. Etterhvert som selskapet har vokst har de fått inn flere interessante aksjonærer som blant annet Universal og Warner. Det finnes ikke mange andre aksjonærer, men Creandum og Northzone er også med på laget.

Nå skal selskapet på børs og de gjør det på en veldig utradisjonell måte. Den vanlige måten baserer seg på å hente inn frisk kapital, komme med en veksthistorie, og få meglerhusene til å jobbe med å finne investorer som kommer inn på en pris. Man forsøker å skape en pris hvor etterspørselen er stor nok til å løfte prisen videre. Spotify velger en annen løsning. De gjør ikke en såkalt Initial Public Offering (IPO), men en Direct Public Offering (DPO). Det vil si at de kjører selskapet rett på børs uten kapitalinnhenting. Dette betyr at noteringen blir vesentlig billigere enn mange andre noteringer. Det ryktes at de sparer over 100 millioner kroner på å gjøre det på denne måten.

Hør hva amerikanerne sier om den utradisjonelle børsnoteringen her.

CNBC om Spotify IPO og pretrade.

All informasjon har ikke kommet ut enda, men det ligger an til notering om et par uker ifølge ryktene.

Det blir heller ikke gjort et felles nedsalg på forhånd. Det naturlige spørsmålet blir jo da, hvem skal selge aksjer og hvordan vil likviditeten se ut?

Dagens aksjonærer har sagt de skal selge seg ned, og på den måten skape likviditet. Slik at når bjellen ringer i NYSE så vil et stort ansvar ligge over børsen som åpner handelen. Jeg vil tro at de venter lenge med å sette igang handelen for å sørge for at man ser store volum møtes. Det er ikke kommunisert hvor mye innsiderne selger, så det blir spennende å se hvor, når og til hvilken pris denne aksjen setter seg på. !0 cent som er en kinesisk aksjonær har kommunisert at de ikke vil selge noen aksjer i løpet av de to første årene.

Dette blir spennende og en skikkelig popcorn-notering. Aksjen vil høyst sannsynlig bli veldig volatile, og alle vil prøve å kjøpe aksjen billigst mulig. Selskapet kommer på børs med en sunn balanse, ettersom all gjeld blir konvertert til aksjer. Så det er jo naturlig å tro at også lånegiverne kan være selgere av aksjer. Selskapet tapte 11 milliarder i fjor så de tjener ikke penger enda, men de bruker voldsomme summer på markedsføring for å vokse videre. Selskapet sier de ikke trenger penger, men jeg tror nok det blir emisjoner eller en annen form for finansiering i fremtiden.

Jeg kommer tilbake med mer informasjon. Her bør man legge opp en strategi utenom det vanlige om man ønsker å ta del i denne aksjen. Kjøpe litt forsiktig over flere dager, høres ut som en fornuftig strategi for meg. Eventuelt vente noen uker til aksjen får satt seg litt før man kjøper.

Les også Nordnets forrige innlegg om Spotify her.

Hør Sparpodden i Sverige diskuterer Spotify

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer