Gå til hovedinnhold

Streamingkrigen: Kampen om streamingmarkedet

De siste årene har både Amazon og AT&T forsøkt å ta opp jakten på Netflix med egne konkurrerende tjenester. Hittil har Netflix klart seg bra, men i mars tidligere i år presenterte Apple at de kommer med sin egen tjeneste, Appel TV+, som lanseres i mer enn 100 land i løpet av høsten. Knapt en måned etter at Apple kom med nyheten gikk også Disney ut å annonserte at de lanserer en liknende tjeneste i løpet av høsten, Disney+. Disse to gigantene tar nå virkelig opp jakten på Netflix. I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan markedet har reagert på nyheten, og hvordan Nordnet-kundene reagerer på streamingkrigen som utspiller seg.

De fem utfordrerne i streamingmarkedet

Selskapenes utvikling så langt i 2019 (31.08.19)

Netflix (NFLX)

Etter en sterk start på året falt Netflix noe tilbake og er nå opp rundt 10 prosent, omtrent 11 prosentpoeng lavere enn referanseindeksen Nasdaq 100. Netflix falt på børs både når Apple og Disney gikk ut med nyheten om at de lanserer konkurrerende tjenester. I tillegg rapporterte selskapet om færre abonnenter enn ventet når de la frem tallene for andre kvartal i år, noe som førte til et ytterligere fall. Nordnetkundene har nettsolgt aksjen siden årsskiftet, og per i dag er det 9 % færre Nordnet-kunder som eier aksjer i Netflix.

Walt Disney Company (THE)

Allerede før Disney presenterte sin nye tjeneste kjøpte de i slutten av mars opp medie- og filmselskapet 21st Century Fox for 71,6 milliarder dollar. Gjennom dette oppkjøpet fikk Disney full kontroll over den vellykkede tjenesten Hulu. I tillegg eide Disney allerede ESPN-sport, og i august kunne de derfor lansere en «superpakke» der abonnenter får tilgang til film, serier og sport gjennom Disney+, Hulu og ESPN+ for 12,99 dollar i måneden. Månedsprisen er nok ikke tilfeldig satt da den er eksakt den samme som Netflix sin.

Aksjen er i år opp 25,19 %. Det er 11 % over referanseindeksen Dow Jones Industrial Average. Hos oss har aksjen fått 34 % nye eiere i perioden.

Apple (AAPL)

Teknologiselskapet Apple har ikke blitt et av verdens største selskaper gjennom deres deltakelse i underholdningsbransjen, men heller datamaskiner og hjemmeelektronikk. Likevel har markedet i den siste tiden fokusert mye på deres satsninger på Spotify-konkurrenten, Apple Music, og deres nye tjeneste AppleTV+. Det siste året har Apple annonsert at de kommer med mer enn 20 originalserier med kjente profiler som blant annet Steven Spielberg, Richard Gere og Oprah Winfrey. I følge Financial Times skal de ha investert mer enn 5,5 milliarder NOK i egenprodusert materiale.

Til tross for at aksjen har steget omkring 32 % hittil i år så har antallet Nordnet-aksjonærer i selskapet falt med 3 % siden årsskiftet.

Amazon (AMZN)

I likhet med Apple har også Amazon vist interesse for å konkurrere på både musikk og video, gjennom tjenestene Amazon Music og Amazon Prime Video. Selv om de produserer noen originaltjenester kommer mange av abonnentene gjennom Twitch. Twitch er ledende innen streaming av e-sport og dataspill med over 15 millioner daglige seere. Til tross for at Amazon ikke har fattet like offensive grep som Disney og Apple, så skal man ikke undervurdere deres evne til å gjøre store satsninger på kort tid. Nordnets aksjonærer ser ut til å være forsiktige med Amazon og selskapet har kun fått et prosent flere eiere siden årsskiftet.

AT&T (T)

AT&T er et av verdens største teleselskaper, som leverer kabel-tv og internett. Deres ønske om å etablere seg som en streamingaktør ble klar når de kjøpte opp konkurrenten Time-Warner for 85 milliarder dollar. Avtalen var så stor at det amerikanske justisdepartementet måtte vurderer hvorvidt det ville skade konkurransesituasjonen. Men avtalen gikk gjennom, og selskapet fikk dermed tilgang til noen av de beste underholdningsselskapene. I dag er AT&T hovedeier av streamingtjenesten HBO, filmselskapet Warner Bros, samt nyhetskanalen CNN. Selskapet har steget med 23 % på børs hittil i år, og eierandelen blant Nordnetkundene har steget med 11 %.

Dette mener Nordnet-kundene og analytikere om utviklingen videre

I løpet av høsten kommer både Apple og Disneys tjenester til å være synlige både i markedet og for resten av omverdenen. Hvis de holder seg oppdatert og klarer å konkurrere med Netflix, kan det bli vanskelig for den nåværende favoritten. Men man skal heller ikke utelukke AT&T med sine store tilknytninger til underholdningsbransjen, eller Amazon med deres konstante fremstøt i bransjen.

SelskapNordnet-aksjonærer*Direkteavkastning**Handle
Netflix– 9 %0%kjøp/selg
Walt Disney+ 34 %1,3 %kjøp/selg
AT&T+ 11 %5,8 %kjøp/salg
Apple– 3 %1,5 %kjøp/salg
Amazon– 1 %0%kjøp/salg

*Utviklingen i antallet Nordnet-aksjonærer siden 1. januar 2019
*Direkteavkatningen basert på sluttkurs 28. august 2019.

Det ser ut som Nordnet-kundene for tiden vier sin tillit til Disney der eierandelen har økt med over 30 % så langt i år. Analytikerne derimot virker å ha tro på Netflix, der gjennomsnittsestimatet hos Bloomberg ligger 33 % høyere enn forrige ukes sluttkurs. Det er verdt å merke seg at antall eiere selvfølgelig kan påvirkes av fordelingen av selskapene. Tabellen ovenfor viser at Amazon og Netflix har en direkteavkastning på null prosent, noe som betyr at de foreløpig ikke utbetaler utbytte til deres aksjonærer. Apple og Disney på sin side setter av en liten sum til utbytte, mens AT&T har et sjenerøst utbytte som gir en direkteavkastning på 5,8 %.

Følg diskusjonen om selskapenes videre utvikling på Shareville.

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer