Nordnetbloggen
Anders Skar
Norgesjef Nordnet

Tanker om året som har gått og ferden videre

Kjære kunder og lesere på bloggen,

Atter et interessant Nordnet- og børsår går mot slutten. Børsen har gått som ei kanonkule, noe som betyr at mange kunder har tjent penger. Det gleder vi oss over.

I fjor skrev jeg at 2016 ble et rekordår for Nordnet. Lite visste jeg hva vi kunne forvente av 2017. Og 2017 har vært ellevilt! Rekorden fra i fjor er smadret, og aldri tidligere har vi vært i nærheten av å vokse slik vi har gjort i år. Målt i antall kunder og kapital under forvaltning på plattformen.

Derfor må jeg innledningsvis få takke alle nye som gamle kunder for tilliten dere viser oss. Tusen takk for all feedback og engasjement gjennom året. Her på bloggen, på Shareville, i sosiale medier, telefon og e-post. Dere inspirerer oss, og er drivkraften som hjelper oss til å bli bedre.

Så hva har skjedd i året som har gått?

Aksjesparekonto

Den o’store nyheten som har preget 2017 er uten tvil aksjesparekonto! Det har vært mye blest og snakk om dette – på godt og vondt. Mange kunder har heldigvis kjent sin besøkelsestid og utnyttet overgangsordningen ved å flytte aksjer og aksjefond med gevinster inn i den nye kontotypen. Dette har ført til en helt enorm mengde nye kunder, flytteoppdrag og henvendelser. Det har vært smått kaotisk, mange kunder har opplevd at ting har hatt tatt tid – det beklager vi. Vit at det har vært jobbet knallhardt, høyt og lavt, fra topp til bunn. Denne høsten har utvilsomt vært min mest travle tid i min 16-17 års lange arbeidskarriere.

IPS

Den andre store sparenyheten i 2017 er selvfølgelig IPS. Ordningen ble offisielt lansert i 1.november, men som kjent kommer Nordnet med den nye IPSen først i 2018. Den gamle IPS-ordningen har vi konvertert til Pensjonskapitalbevis, og dette er spennende. Dette er første steg mot å posisjonere Nordnet i det norske private pensjonsmarkedet, og gå mot en større målgruppe. Alle som har sluttet i et arbeidsforhold med en innskuddspensjonsordning har et pensjonskapitalbevis, som de nå (snart) kan flytte til Nordnet.

Ny handelsapplikasjon og nye nettsider

Det er ikke bare nye kontotyper som er nytt for mange Nordnet kunder i år. 1.desember tok vi farvel med en kjær følgesvenn over mange år når vi stengte Wintrade, og erstattet programmet med en mer moderne handelsapplikasjon fra Infront. I løpet av denne høsten har vi også lansert en betaversjon av våre nye nettsider. Vår ambisjon er å tilby verdens beste brukeropplevelse for kundene våre. Nye handelstjenester, ny web og bedre tjenester for mobil er sentrale komponenter i reisen for å nå visjonen.

Brukeropplevelsen og de nye løsningene (Infront Web Trader, ny web, ny app) vil utvikles og forbedres kontinuerlig fremover. Dette ønsker vi å gjøre i tett dialog med kundene. Jeg vil sette stor pris på, og oppfordre alle til å teste og gi oss feedback, ønsker, forbedringer, ting som fungerer dårlig, slik at vi sammen kan skape fremtidens spare- og investeringsopplevelse. En tidlig julegave og en godbit med den nye webben er at vi nå lanserer stop loss også for markedene utenfor Norden. Mange har etterspurt muligheter for Stop loss spesielt på amerikanske aksjer. Nå kommer det.

Gamle nordnet.no kommer til å leve og være tilgjengelig et godt stykke inn i 2018. Vi stenger ikke ned før de nye websidene er komplette, og har all den informasjonen og funksjonalitet du har behov for å kunne ta vare på pengene dine.

Konkurranse i markedet

På tampen av året har jeg fått mange spørsmål rundt kurtasje og priser som følge av at konkurrenter har redusert prisen på aksjehandel. Vi registrerer dette, og jeg kan garantere at vi kontinuerlig vurderer våre priser basert på hva som skjer i markedet og hos våre konkurrenter. Økt konkurranse er bra for markedet og kundene, og hver enkelt aktør må prise sine tjenester på en måte som reflekterer det det tilbudet og den tjenesten de leverer. På et generelt grunnlag har jeg likevel lyst å si at jeg synes Nordnet fortsatt står seg godt i forhold til konkurransen i markedet.

Vi har fortsatt en attraktiv prisliste med ulike prismodeller som passer for den som handler for store og små beløp, for studenter, den som trader aksjer og for Private Banking-kunden. Jeg er også stolt av det produkt- og tjenestetilbudet vi tilbyr, og det den verdien vi leverer til våre kunder.

  • Vi tilbyr Shareville (hvor du nå kan diskutere aksjer, fond, sparing og investeringsideer med 170 tusen likesinnede).
  • Vi tilbyr Superfondene (4 nordiske indeksfond – helt gratis, bedre blir det ikke)
  • Vi tilbyr Superlånet (Norges billigste lån)
  • Vi har et komplett tilbud av kontotyper som er gratis å opprette og gratis å ha (Aksje- og fondskonto, Investeringskonto Zero og Aksjesparekonto).
  • Vi har Nordnet Markets (gratis handel i børsnoterte Bull- og Bear produkter på nordisk basis)
  • I tillegg til Nordnetbloggen, webinarer, nettkurs, events, podcaster med mer for å hjelpe deg å bli en bedre sparer og en bedre investor.

Nordnet Live

Vi kommer ikke utenom Nordnet Live når vi skal oppsummere året som (snart) er gått. Det var et høydepunkt i 2017 når vi samlet 1500 aksje- og fondsinteresserte mennesker i Oslo Konserthus, pluss over 10.000 seere på live stream, og gjennomførte Norges største spare- og investerings event noensinne. Derfor er det kjedelig å annonsere at vi ikke kommer til å gjøre Nordnet Live til neste år. Det har helt enkelt vært en for hektisk til høst til at vi kunne gjøre dette med god nok kvalitet. Vi lover derimot come-back, og et enda større og bedre arrangement i 2019.

Hva vil så 2018 bringe?

Avisene og media florer av de som spår børsutvikling, vinnere og tapere så det skal jeg droppe her. Det jeg vet med sikkerhet er at det blir et spennende Nordnet-år. Vi har etter hvert fått en solid posisjon innen sparing og investering i Norge. Men reisen har bare så vidt begynt.

Fram til nå har vårt fokus vært kunder med interesse og kunnskap. Av totalt 1,3 millioner nordmenn som eier aksjer og/eller fond så er kanskje en av ti såpass interessert at de vil velge mellom 40 Norge-fond og velge blant aksjer i hele verden (vår målgruppe frem til nå). Nå skal vi utvide og også gå etter de siste ni. Vi skal fortsatt tilby den beste tjenesten for de aktive og interesserte, men vi skal ekspandere og utvide vår målgruppe ved å tilby rådgivning, forvaltningstjenester, slå oss inn i pensjonsmarkedet, lansere massemarkedsprodukter som boliglån og mye, mye mer.

Det blir også spennende å se hvordan nye lovkrav og reguleringer vil påvirke markedet i året som kommer. MiFID II treffer oss allerede ved nyårsskiftet, og sikter mot mer transparens, konkurranse, harmonisering og økt investorbeskyttelse.

Neste år kommer også PSD2 som åpner opp bankenes infrastruktur og forandrer spillereglene og grensesnittet mot kundene. Plutselig kan nye aktører aggregerer dine bankdata og vise de til deg. Vi følger nøye med på utviklingen, og lover at det skal komme morsomme nyheter fra oss i løpet av året som kommer.

Jeg startet med å takke kundene for året som har gått. Avslutningsvis ønsker jeg å takke alle de flotte kollegene og medarbeiderne i Nordnet. Disse flotte menneskene går på jobb hver eneste dag for å gjøre sparing og investering enklere, billigere, morsommere og mer tilgjengelig for folk flest. De brenner for kundene våre og ønsker hele tiden å utvikle seg selv og Nordnet videre.

Til alle, de varmeste ønsker om en gledelig jul og et godt nyttår.

Hilsen Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Skriv en kommentar

5 Kommentarer på "Tanker om året som har gått og ferden videre"

avatar
Sorter etter:   nyeste | eldste | mest stemmer
Kigen
Gjest

Helt enig, Anders. Dere er best.
Men selv vinnere kan bli enda bedre…. 🙂

Geir Ragnhildstveit
Gjest
Nordnet er nok bra og kanskje til og med best på somme område. Eg hadde likevel venta ein meir audmjuk tone frå sjefen. Og kanskje ei ganske stor orsaking, for: 1. at IPS ikkje kjem på plass før i 2018, 2. for at søknader om belåning på ASK har gått svært treigt, 3. fordi flytting til ASK har teke altfor lang tid (og når me ventar på belåning og overføring må me vera varsame med handel, som igjen kan føra til tapte gevinstar), 4. fordi det er gjort fleire feil ved søknader om belåning og ved flytting. Nordnet har nok… Les mer »
Ketil Falch
Gjest

Nordnet har taklet overgangen til aksjesparekonto svært dårlig. Hos konkurrenter har man som kunde fått lov til å fikse alt selv, og pengeoverføringen har vært ordnet med noen tastetrykk. I slike sammenhenger framstår Nordnet som en gammel dinosaur. Det dårlige opplegget førte til at jeg tapte penger på en handel. Ellers er det for mye feil knyttet til ordreleggingen i handelssystemet, og det har jeg også tapt penger på. Grafikken har også dårlig kvalitet..så dårlig at jeg konsekvent har andre sider oppe når jeg vurderer aksjer og handler. Så alt er ikke bare gloria.

Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.