Gå til hovedinnhold

Tusen takk!

Selv om tiden (og børsen) i utgangspunktet ikke bryr seg om kalenderår, har vi mennesker en tendens til å måle suksess og gjøre opp status innenfor slike tidsperioder. Det er det jeg nå har tenkt å gjøre. Året 2015 har vært et fantastisk år for Nordnet Norge, vårt beste noensinne målt i kunde- og kapitalvekst. Målt i antall nye kunder har vi vokst med 15 prosent i år. Målt i nye penger inn til Nordnet, hele 25 prosent. Lave renter og en positiv børs gir oss medvind, men hovedforklaringen er nok allikevel at kundene våre er mer fornøyde med oss! I løpet av det siste året har vi sett en veldig positiv utvikling i kundetilfredsheten. Vi lever av tilliten alle dere kunder viser oss. Jeg ønsker å uttrykke et stort og ydmykt tusen takk til dere alle, nye som gamle, for at dere velger oss, viser oss tilliten og hele tiden hjelper oss mot å bli bedre.

Dette inspirer oss til å fortsette reisen vi har startet på. En reise mot å bli førstevalget for sparing og investering i Norge. En reise som innebærer å utfordre status quo i bank- finansbransjen og hele tiden søke nye løsninger som gjør sparing og investering mer lønnsomt og mer engasjerende for mennesker med interesse og kunnskap om sparing og investering. Vi har tatt steget mot dette i år via videreutvikling av Shareville-plattformen, nye mobil-apper for iPhone og Android, lansering av Superlånet (Norges billigste lån) og mange andre små og store forbedringer.

En digital nettbutikk stappfull av markedets beste finansielle spare- og investeringsprodukter er selve kjernen i det vi tilbyr. Et viktig komplement til dette er å tilby kunnskap og ekspertise rundt kjerneproduktet. Et ledd i å utvikle dette var når vi tidligere i år lanserte tjenestene Spare-coach og Flytteservice, der du kan få hjelp til både hvordan du skal tenke når du plasserer pengene dine, og hvordan du enklest kan samle sparepengene dine hos Nordnet. Som tidligere år har vi i løpet av året truffet tusenvis av spare- og investeringsinteresserte mennesker rundt omkring i det ganske land med Nordnet investorkveld. Vi har truffet enda flere via nettkurs og -møter med fondsforvaltere, børsnoterte selskaper og utstedere av børsnoterte produkter. Flest har vi nok likevel truffet via vår nyvinningen av året, #pengepodden. #Pengepodden er vår podcast om sparing, investering og spørsmål som rører lommeboken din. Et nytt format for mange, også for oss i Nordnet, og veldig egnet til å dele kunnskap om hvordan du best skal ta vare på pengene dine. Det er lytterne som bestemmer innholdet i #pengepodden ved å sende inn spørsmål og forslag til tema enten her på bloggen eller på Twitter. Vi har fått gleden av å besvare (jeg tipper) et par hundre spørsmål, (forhåpentligvis) til glede for så mye som 5 til 10 tusen lyttere per episode.

Podcast er en ny trend og en del av de digitale megatrendene vi har sett lenge. Det er ingen tvil om at trenden også gjelder innenfor bank- og finansbransjen. Flere og flere ønsker å ta vare på pengene sine selv, ønsker en kostnadseffektiv og transparent prissetting som setter dem i førersetet for investeringene sine. I løpet av året har vi også sett at indeksprodukter virkelig har fått sitt gjennombrudd. Stadig flere nordmenn velger å plassere pengene sine i billige, passive fondsprodukter. Det er bra! På samme trend har vi også sett at flere langsiktige sparere og investorer har fått øynene opp for børsnoterte fond, både hvilke eksponeringsmuligheter de gir, at de er enkle og raske å handle og at de er svært kostnadseffektive. Vi har lenge sett at børsnoterte fond med giring (eksempelvis Xact Derivat Bull og Bear) har vært populære blant mer kortsiktige investorer, men i år har vi også sett en sterk økning i bruk av tradingprodukter blant denne kundegruppen. Dette være seg mini-futures, sertifikater og ulike typer warranter. En annen tydelig investeringstrend vi ser blant de norske kundene er handel i utlandet. Fallende oljepriser og dermed økt usikkerhet for mange av selskapene på Oslo Børs har gjort at man i større grad en tidligere leter etter  kvalitetsselskaper, muligheter og eksponering utenfor landets grenser. Også veldig bra!

Som vanlig i aksjemarkedet har det også i år vært ting å bekymre seg for. Grexit dominerte nyhetsbildet i andre kvartal, krakk i Kina i tredje kvartal, et kraftig fall i oljeprisen og rentehevinger nå i fjerde kvartal. Aksjemarkedet er en motor for vekst og verdiskapning, og det er denne usikkerheten vi får betalt for å ta i lengden. Det ligger an til et positivt børsår og det gleder oss. For til syvende og sist så er det det handler om, nemlig at du som kunde skal se at pengene dine vokser.

Jeg ønsker å takke alle for følget i 2015, ønske en riktig god jul og ikke minst et godt nytt børsår når den tid kommer.

Hilsen

Anders

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

I kommentarfeltet nedenfor kan du kommentere innholdet i dette blogginnlegget, og ta del i andre leseres kommentarer. Kommentarene representerer ikke Nordnets meninger. Nordnet gjennomgår ikke kommentarene før publisering, men fjerner upassende kommentarer hvis det forekommer. Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Abonner
Gi meg beskjed
guest
3 Kommentarer
nyeste
eldste mest stemmer
Se alle kommentarer
Gjest
Gjest
17.12.2015 09:57

Hei Kigen og Tommy. Nordnet-nisse-far har notert hva som står på ønskelisten deres. Om det ikke ligger under juletreet så kan det kanskje bli et nyttårsønske 😉 Takk for tilbakemeldingen og riktig god jul / Anders

Gjest
Gjest
15.12.2015 11:06

Enig i mye av det Anders sier her. Eneste jeg ønsker av større forbedringer hos Nordnet, er kurtasje-prisen. Dette har vi tatt opp med Anders tidligere. Det er litt rart at Nordnet Norge tar mye mer i kurtasje enn Nordnet Sverige. Så stå på videre, Anders og Nordnet. Men prøv litt hardere å senke kurtasjen. Siden veksten er så god, skulle det kanskje være rom for forbedring her også. Første skritt til å gjøre sparing og investering mer lønnsomt, er å redusere kostnadene. Som Anders nevner, så er kundene opptatt av kostnadseffektive løsninger. Så dette rådet får du GRATIS, Anders:… Les mer »

Gjest
Gjest
Svar på  Gjest
15.12.2015 14:20

Enig med Kigen! Og gjerne noen kurtasjefrie uker/mnd eller utvalgte instrumenter oftere. Skb+Nordea har f.eks. kurtasjefri handel i sine nye gearete produkter denne mnd.