Nordnetbloggen

Uke 16 – er Facebook blitt for store til å straffes?

I uken som har gått har vi ikke foretatt noen endringer i porteføljen. Det har ikke vært noen fundamentale endringer som vi føler må tas hensyn til. Samtidig har hovedindeksen gått i ny all time high i dag, onsdag 18.04., og bullmarkedet ser fortsatt ut til å ha grepet om investorene.

Under finanskrisen var banker som var for store til at de kunne ilegges meningsfulle straffer eller sanksjoneres nevneverdig mot et stort problem. Resultatet var at myndighetene ga disse problemfulle bankene mindre bøter, men disse ble dessverre knapt lagt merke til i den store sammenhengen. Myndighetenes hender var (til en viss grad) bundet, fordi de ikke kunne straffe disse bankene fordi det (veldig forenklet) ville gått imot det som allerede hadde blitt gjort for å redde dem. Hvorvidt det å splitte dem opp i etterkant, slik at de ble mindre vitale aktører som kan bli holdt ansvarlige for sine handlinger er en diskusjon for en annen gang. Det kan dog nevnes at lobbyister sikkert hadde noe å gjøre med at dette ikke ble en realitet.

Selv om jeg personlig er for ung til å kunne ha et meningsfullt forhold til dette, så vil jeg i mangel på bedre formulering si at jeg får sterke assosiasjoner til dette i disse dager. Ikke til krise-delen, men til aktører som er for vitale til at de kan gjøres noe med. Facebook er selskapet jeg har i tankene. Umiddelbart kan det hende noen lurer på hvordan det i all verden kan sammenlignes med «too big to fail»-bankene fra 2008, men realiteten er at de har et såpass godt tak rundt brukermassen sin at brukerne egentlig ikke har så mye valg. Makten til Facebook ligger i at de har 2,2 milliarder aktive brukere ultimo 2017.

Om du ønsker å nå ut til noen i dag, sjekker man ikke Gulesider eller Google, man søker dem om på Facebook. Det er her alt av sosiale arrangementer, dag-til-dag kommunikasjon og stort sett all form for interaksjon skjer nå til dags. Faktum er at det er utrolig vanskelig for flesteparten av menneskene som bruker Facebook å bare koble av for godt. Enten du som bruker vil det eller ikke, så eier de deg.

Heller ikke de som betaler for å bruke Facebook, de som ønsker å markedsføre seg, kan ta seg råd til å la være. De kan rett og slett ikke ignorere den utvilsomt største markedsføringsplattformen, muligens noensinne.

Avslutningsvis må det påpekes i hvor stor grad senatorene i høringene ga inntrykk av oppgitthet, over hvor lite de faktisk kan påvirke Facebook. Og etter Facebook sin siste shopping-Spree etter lobbyister i Washington, virker det ikke som det er mye som kommer til å endre seg med det første.

Simen E. Solberg

Er du ikke Nordnet-kunde? Bli kunde her.

Vil du vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.

Skriv en kommentar

avatar
Vil du teste Nordnet Beta? Registrer deg her:
Meld deg på

Merk at du må registrere samme e-post som du har registrert på nordnet.no under Min konto og Innstillinger.
Nordnets Investorbrev.
Nordnets månedlige investorbrev med statistikk, nyheter og tips.









Ønsker du å vite mer om hvordan Nordnet behandler personopplysningene dine, klikk her.
Hold meg oppdatert